Recensie: Tostis RECENSIE

Al likkebaardend kijkt dit tostiboek je aan. Een afbeelding waarbij de kaas afdruipt van de kaft – en ja, echt, haast letterlijk!

Het boek Tosti’s bevat nieuwe recepten op het gebied van allerlei mogelijke tosti's. Tosti's zijn al flink uitgekauwd zal je vast denken. Maar nee, dit tostiboek zorgt ervoor dat er weer een nieuwe blik wordt geworpen op deze lekker gevulde boterhammen en je weer nieuwe inspiratie op kan doen.

Naast de standaardtosti-recepten – ook die recepten moet je echt hebben, stel je voor dat je er eentje vergeet! – staan er in het boek Tosti’s ook veel nieuwe ideeën op het gebied van wat er allemaal mogelijk is met twee sneden brood.

Denk bijvoorbeeld eens aan een croque monsieur, of een tosti met pulled pork. En laat je nu net op dieet zijn – kijk dan zeker niet in dit boek. Waarom? De lekkernijen spatten van de pagina's en hoe ze dit hebben gedaan? Tja, de foto's zijn haast eetbaar. Deze creaties wil jij maken en – nog beter – kun jij ook namaken. En het smaakt ook nog eens geweldig.

Naast tosti's vind je ook panini's, sandwiches en zelf desserts, zoals wentelteefjes, in dit verrukkelijke exemplaar. Niet alleen heerlijk om zelf te hebben, maar natuurlijk ook om cadeau te geven.

Hoe ik het zelf ervaarde om te koken uit Tosti’s? Een gemakkelijk boek, waar je de niet ervaren koks zeker blij mee maakt. Ik heb twee recepten gemaakt: de eerste is de welbekende croque-monsieur. Een typische klassieker die net wat meer werk kostte dan een normale standaard tosti ham-kaas. Maar ook deze lekkere goed gevulde boterhammetjes waren een succes. Het tweede recept was nog een vreemde eend in het boekje: tosti's van wraps met kaas. Beter bekend als quesedillas. Smullen was dit recept zeker en snel en gemak gegarandeerd.

Croque-monsieur

Mexicaanse quessadilla-tosti

Nog meer voordelen heeft Tosti's van Machteld Smid zeker: zelfs voor een beroerde kok is het een uitkomst. De recepten staan op een bladzijde omschreven en bevatten vaak maar een aantal stappen. Daarnaast is het geen hogere wiskunde om jouw perfecte sneetje brood klaar te maken aan de hand van dit dunne boekje. Waarom? Het is lekker duidelijk, de tekst vertelt je exact wat je moet doen en de beeldende plaatjes geven je het mooie en realiseerbare eindresultaat weer. Simpel en gemakkelijk voor iedereen dus!

Klein minpuntje: het is een dun boekje en je hebt het veel te snel uit. En als je dan ook echt moet zeuren: niet alle recepten hebben plaatjes, en laten wij mensen nu net visueel ingesteld zijn. We willen kunnen bekijken of wij de creatie van het plaatje ook daadwerkelijk zelf kunnen namaken, en natuurlijk of de afbeelding ons al watertandend achterlaat.

Tosti's

1  2  3  4  5

40 tosti's om je vingers bij af te likken

De tosti anno 2017 is soms bijna een culinair hoogstandje, je kunt eindeloos variëren met ingrediënten. De tosti van nu is er eentje met bijvoorbeeld zalm, macaroni, chocolade(!), ananas of avocado.
    Je hoeft geen sterrenchef te zijn om een goede tosti te maken. Je hebt alleen een tosti-ijzer of grill en een goed recept nodig. Kies je voor lekker boerenbruin om je tosti een gezonde twist te geven, of verwen je jezelf met een tosti gemaakt van briochebrood: de mogelijkheden zijn eindeloos. En het mooie van tosti's? Ze zijn in een mum van tijd klaar en iedereen kan het.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox