Recensie: Het zusje RECENSIE

Grace mist haar overleden hartsvriendin Charlie nog altijd verschrikkelijk. Charlie's laatste woorden achtervolgen Grace nog steeds: Ik heb iets vreselijks gedaan, Grace, ik hoop dat je me kunt vergeven. Maar zelf is ze ook zeker niet onschuldig...

Het zusje door Louise Jensen begint wanneer Grace de memory box opgraaft die de twee vriendinnen samen hebben gemaakt toen ze jonger waren. In deze box zit een brief van Charlie, waarin zij beschrijft wat ze bereikt wil hebben bij het openmaken van de box. Eén doel hiervan is het ontmoeten van haar vader. Grace gaat naar hem op zoek en komt hierbij Anna tegen, die beweert Charlie's verloren zusje te zijn. Maar iets klopt er niet...

Het boek volgt verschillende tijdslijnen: "toen" (toen Charlie nog leefde, vanaf het moment dat ze vriendinnen werden) en "nu": vier maanden na Charlie's dood. De twee verhaallijnen geven het verhaal veel meer tempo en de flashbacks zorgen ervoor dat je het verhaal veel beter kunt volgen. Ook kun je extra goed mee voelen met het verdriet van Grace - het maakt Charlie's dood hartverscheurend. Sowieso is het niet lastig om je goed in te leven in de personages: Grace is een leuk en geloofwaardig personage en heeft niet alleen maar goede eigenschappen. Sommige boeken over het overlijden van een naaste zijn nogal storend in het feit dat de hoofdpersoon omkomt in het verdriet. Dit is bij dit boek zeker niet het geval.

Wat ook een positief punt is van Het zusje, is dat het maar uit één oogpunt (namelijk Grace) is beschreven. Thrillers kunnen vaak teveel personages bevatten en uit teveel oogpunten beschreven zijn. Dit maakt het (voor sommige lezers) veel lastiger om het verhaal te volgen en er echt in te kunnen opgaan. Dit is bij dit boek zeker niet het geval - het aantal personages is perfect.

Het plot is interessant. Grace heeft erg veel last van het overlijden van Charlie: zij en haar vriend Dan drijven uit elkaar, op haar werk gaat het niet zo lekker en ze slikt steeds meer slaappillen... Maar dan ontmoet ze Anna en het voelt alsof ze haar beste vriendin terug heeft. Grace wordt weer een beetje gelukkig, maar als lezer voelt het toch alsof er iets niet goed zit. Dit gevoel is heel subtiel beschreven.

Het zusje is een psychologische thriller, maar leest lekker weg, als een chicklit/roman. In het begin is het vermakelijk, maar nog niet echt spannend. Later in het boek komt de spanning zeker en deze is ook goed opgebouwd. Er komen steeds meer vragen in je op en elke uitleg/verklaring wordt steeds op het goede moment gegeven. Het is ontzettend spannend: je moet door blijven lezen. De vloeiende schrijfstijl draagt hier ook positief aan bij. Soms is het verhaal wat voorspelbaar, maar er zitten ook genoeg onvoorspelbare dingen in.

Het zusje gaat over Grace, die na een nare periode Anna ontmoet, het zusje van haar overleden vriendin Charlie. Zij heeft nog steeds moeite met haar dood. Louise Jensen heeft een prettige, vlotte schrijfstijl.  Haar debuut bevat leuke personages en een interessant plot, die het lezen van dit boek de moeite waard maken.

Het zusje

1  2  3  4  5

Grace is de dood van haar beste vriendin Charlie nooit te boven gekomen. Ze wordt achtervolgd door haar laatste woorden. Op zoek naar antwoorden opent ze een doos met persoonlijke aandenkens en brieven van Charlie. Daarna realiseert ze zich dat ze eigenlijk maar heel weinig wist over haar hartsvriendin.
    Wanneer Grace op zoek gaat naar Charlies vader, komt ze in contact met Anna, die claimt het zusje van Charlie te zijn. Voor Grace voelt het algauw alsof Anna familie is en door haar komst wordt het verlies van Charlie iets draaglijker. Maar er klopt iets niet.