Recensie: Het hoofdgerecht RECENSIE

Chef-kok Fer heeft een belangrijke klus in zijn restaurant: hij ontvangt vandaag maar twee klanten en hij serveert iets uit wat hij niet heeft geproefd. Het ultieme gerecht, noemt hij het zelf. Tijdens het maken van dit gerecht, denkt hij terug van zijn jeugd tot nu. Verschillende mensen dwarrelen rond in zijn gedachten: zijn vader, die ooit ook chef-kok was, zijn moeder, die de promotie deed voor zijn vaders restaurant, en Eva, de meid waar hij voor viel. Door het maken van dit gerecht, lijkt het of hij stukje bij beetje zichzelf weer weet te maken.

In Maarten Bloms debuutroman Het hoofdgerecht toont hij de wereld van de ingrediënten gecombineerd met het leven van chef-kok Fer. Op een bijzondere wijze van schrijven, afgewisseld met flarden uit het heden en het verleden neemt Blom je aan de hand mee in de wereld van goed eten en groot verdriet. Fer is een speciaal personage, iemand die je nog niet eerder hebt ontmoet, maar de lezer maakt snel contact met hem. Het is bijna onmogelijk om hem niet te mogen, want Fer is altijd de goedzak, iemand die voor anderen klaar staat, maar zijn eigen hachje ook wil redden.

Door af te wisselen in de tijden van het verhaal, krijgt het verhaal verschillende lagen en dat leest erg prettig. Soms is het even schakelen tussen de tijden, maar over het algemeen zorgt het er alleen maar voor dat de lezer sneller door het boek heen gaat. Geen last van een trage schrijfstijl, dus! Het enige nadeel aan dit verhaal, is dat het niet ergens naartoe lijkt te spelen. Het einde van het boek is flauwtjes (als we even in de restaurant-sferen kunnen blijven), maar wel onverwacht. Het verhaal moet het echt hebben van de bijzondere personages en het doorlopende verhaal van het gerecht wat Fer maakt, want daardoor blijft de vaart in het verhaal.

Het hoofdgerecht is een literaire roman over het vinden van de juiste harmonie, zowel in gerechten als in het leven. Fer doet zijn best om er van te maken wat haalbaar is, maar hij stuit op verschillende problemen en heeft wat zwaar weer te verduren. Door het boek heen leert de lezer karakters kennen en leeft de lezer mee met het leven wat Fer achter zich heeft gelaten. Het hoofdgerecht is een perfect boek als eerste stap richting literatuur en/of om meer inzicht te krijgen in de kunst van ingrediënten samenstellen, want daar heeft Maarten Blom zich zeker in verdiept. Het is een hele kunst om gerechten samen te stellen en om de proever verschillende emoties te laten beleven tijdens het eten, net zoals het een kunst is om dit voor elkaar te krijgen met een boek. Het hoofdgerecht leest vlot en laat een indruk achter, maar is geen boek wat je jaren later nog zal herlezen.

Het hoofdgerecht

Maarten Blom

13 april 2017

ISBN 9789026337734
    Uitgever Anthos

Anthos

1  2  3  4  5

‘Het hoofdgerecht’ van Maarten Blom is een indringende roman over een chef-kok die tot het uiterste gedreven wordt. Een kijkje in de keuken van een briljante chef, originele personages en een unieke wraakoefening komen samen in dit debuut. Chef-kok Fer Orsouw heeft een bijzonder talent: met eenvoudige ingrediënten weet hij complexe gerechten na te bootsen. Wanneer hij zijn restaurant bedreigd ziet, besluit hij een uniek gerecht te koken voor twee speciale gasten, maar er zijn risico’s: proeven is geen optie. Overspoeld door herinneringen werkt hij aan zijn meesterwerk. Wanneer hij hoort dat er een Michelin-inspecteur onderweg is komt Fer voor een dilemma te staan. Kan hij zowel zijn speciale gasten als de inspecteur ontvangen? In ‘Het hoofdgerecht’ onderzoekt Maarten Blom in hoeverre het leven maakbaar is. Al is het maar in gedachten en al is het wellicht zelfbedrog. Maarten Blom is wetenschappelijk onderzoeker en geeft les aan de UvA.