Recensie: Het Lot RECENSIE

Alice besluit voor haar beste vriend Teddy, waar ze stiekem al heel lang verliefd op is, een lot te kopen voor zijn verjaardag. Hier wint hij 140 miljoen mee. Hier kan hij een groter huis voor hem en zijn moeder kopen en nog veel meer leuke dingen doen. Maar geld heeft niet altijd even positieve kant en het dreigt zelfs hem en Alice uit elkaar te drijven. Zal alles ooit weer hetzelfde zijn?

We dromen er allemaal weleens van, een lot kopen en hier miljoenen mee winnen. Jennifer E. Smith laat je zien wat er gebeurt als je zo'n een enorm bedrag wint. Het lot is een YA-roman met veel dillema's die je in je jonge jaren tegenkomt. Zoals je eerste verliefdheid en afstuderen en dat in combinatie met een beste vriend die miljoenen wint. Ze laat duidelijk zien dat geld niet altijd een positieve kant heeft. Zo maken mensen gebruik van je en weet je niet meer wie je kunt vertrouwen.

Je leest het verhaal vanuit de ogen van Alice. Haar leven zit niet mee, zo overlijden haar ouders op jonge leeftijd en woont ze sindsdien bij haar oom en tante. Ook al is dit al jaren geleden, ze heeft het verdriet nog steeds niet verwerkt. Gelukkig heeft ze twee beste vrienden; Teddy en haar neef Leo. De vriendschap tussen hun wordt heel eerlijk en oprecht omschreven, maar wel een beetje cliché. Alice is stiekem verliefd op Teddy, maar durft dit niet aan hem te vertellen, omdat ze de vriendschap niet wilt verpesten. Hebben we dit niet al eerder gehoord? Ja, maar het blijft het goed doen bij Young Adult lezers en daarom heeft Smith een goede keuze gemaakt om dit in haar boek te stoppen.

Zodra Teddy de miljoenen wint merk je heel erg dat iedereen hier anders tegenaan kijkt. Teddy geeft het binnen no time uit en heeft opeens enorm veel vrienden. Alice probeert hem hiervoor te waarschuwen. Het boek gaat erg in op het verdriet dat Alice om haar ouders heeft en hoe geld dat niet kan goedmaken. Ook merk je dat Alice en Teddy steeds verder uit elkaar groeien en gaat de schrijfster erg in op het romantische eromheen, dan op het geldbedrag zelf. Erg mooi aan het boek is dat je van elk personage wel een stukje te zien krijgt. Zo lees je over Leo die problemen heeft met zijn vriend die wil dat hij op dezelfde universiteit gaat studeren, Alice' s oom en tante wat zij ervan vonden toen Alice bij hun in huis kwam wonen en wat Teddy's moeder ervan vindt dat haar zoon miljoenen euro's heeft gewonnen. Het is fijn dat het niet alleen op de hoofdpersoon is gefocust, maar ook op de verhalen eromheen, dit geeft het boek meer diepgang en geeft je een andere kijk op de perspectieven.

Een minpuntje aan het boek is dat sommige gebeurtenissen tot in de puntjes worden beschreven en andere in een zin voorbij zijn. Dit is jammer, als het meer verdeeld was had je van alles iets geweten. Nu heb je het gevoel dat je een paar momenten hebt gemist. Het boek is ook zo uit, zonder dat er heel veel is gebeurd. Je leest wel veel over de verliefdheid van Alice en Teddy, maar tot de laatste hoofdstukken gebeurt er eigenlijk niks. Gelukkig is Smith's schrijfstijl ontzettend vlot en gaan de hoofdstukken als een speer. Ze krijgt het voor elkaar om steeds zoveel spanning op te bouwen dat je wel verder moet lezen.

Het lot is een meeslepende YA-roman dit je de donkere kant van geld laat zien, met een twist van verdriet en liefde. Jennifer E. Smith heeft het boek zo geschreven dat je het gewoon uit moet lezen. Zelfs al gebeurt er niet altijd even veel, het blijft spannend.

Het lot

Jennifer E. Smith

20 juni 2017

ISBN 9789021407302
    Uitgever Q
    300 pagina's

Q

1  2  3  4  5

Alice gelooft niet in geluk. Ze gelooft wel in de liefde – ze is al langere tijd verliefd op haar beste vriend Teddy. Voor zijn achttiende verjaardag koopt ze voor de grap een lottokaartje voor hem. Het blijkt bizar genoeg het winnende lot te zijn en Teddy wint 140 miljoen.
    Eerst lijkt het wel een droom. Alice en Teddy hebben allebei al zo veel pech gehad in hun leven. De ouders van Alice zijn overleden toen ze nog heel klein was. Niet lang daarna verdween de vader van Teddy van het toneel, waardoor zijn moeder met een grote berg schulden achterbleef. Teddy en Alice vonden toen steun in hun vriendschap, en zijn sindsdien onafscheidelijk geweest. De enorme prijzenpot blijkt ze steeds verder uit elkaar te drijven. Na een tijdje voelt de prijs niet meer als de jackpot maar meer als een vloek.