Recensie: Gebroken RECENSIE

Op een regenachtige avond rijd Cass Anderson van haar werk terug door het bos naar huis. Wanneer ze een auto stil ziet staan stopt ze even om te kijken of diegene hulp nodig heeft. Wanneer er niemand uit de auto komt rijd Cass door in de veronderstelling dat het wel goed zal komen en diegene op de wegenwacht aan het wachten is. De volgende dag is er op het nieuws te horen dat degene in de auto vermoord blijkt te zijn. Sindsdien vergeet Cass steeds meer, haar tas mee te nemen als ze gaat winkelen, waar ze haar auto heeft geparkeerd en dat ze een kinderwagen besteld heeft. Als ze dan ook nog vreemde zwijgtelefoontjes krijgt gaat de geestelijke gezondheid van Cass steeds meer achteruit.

Gebroken is de tweede thriller van de Frans-Ierse schrijfster B.A. Paris. En wat voor een! Deze fantastische doordachte psychologische thriller laat je van begin tot eind niet meer los. Het verhaal begint vanaf de eerste pagina meteen bijzonder spannend en zorgt ervoor dat je als lezer door wilt blijven lezen. Paris weet elk karakter goed uit te diepen, zonder dat het verhaal ook maar enige vaart verliest, maar waardoor je als lezer wel een band krijgt met elk hoofdpersonage.

Daarnaast is het plot erg goed. Cass vergeet steeds meer, maar omdat je alles beleeft vanuit haar perspectief denk je als lezer in eerste instantie dat ze niet echt dingen vergeet. Zo lezen we dat ze een vriendin tegenkomt en haar vraagt om een keer langs te komen. Vervolgens staan een dag later die vrienden op de stoep omdat Cass hun blijkbaar voor die dag had uitgenodigd, terwijl Cass ervan overtuigd is dat ze die vriendin niet op een specifieke datum heeft uitgenodigd.

Een ander voorbeeld is wanneer haar man Matthew haar opbelt. Vlak voor deze gebeurtenis was er een man bij Cass thuis geweest om te kijken of er een alarminstallatie geïnstalleerd zou kunnen worden. Cass vertrouwd de man echter niet en nadat hij een brochure achterlaat zegt Cass dat ze met haar man zal overleggen over het alarm. Een dag later belt haar man haar op. “{…} toen ik thuiskwam stond er een man van het beveiligingsbedrijf op de stoep. Hij zwijgt even. ‘Ik wist niet dat je al groen licht had gegeven.’ ‘Groen licht waarvoor?’ ‘Nou, het alarmsysteem.’ ‘Ik begrijp het niet.’ ‘Die man zei dat hij met jou had afgesproken dat iemand vanochtend het alarm zou komen instaleren, maar toen de monteur kwam, was er niemand thuis. Ze schijnen om het halfuur te hebben gebeld.’ ‘Ik heb nergens mee ingestemd,’ zeg ik geërgerd. ‘Ik heb alleen maar gezegd dat we er nog op terug zouden komen.’ Nadat haar man het bewijs levert dat ze het daadwerkelijk heeft besteld ga jij als lezer ook aan Cass twijfelen. Immers wij lezen alles vanuit haar perspectief mee. Wat nou als er echt wat met haar verstand aan de hand is, dan weten wij als lezer nooit zeker of wat we lezen wel echt waar is. Dit intrigerende gegeven zorgt dat het boek een extra laag meekrijgt en zorgt ervoor dat het boek je niet loslaat. Je moet weten wat er met Cass aan de hand is en of ze zich echt dingen inbeeld.

Het einde van het boek stelt gelukkig niet teleur! Soms is een boek heel goed, maar wanneer je dan eindelijk bij de climax van het boek aankomt wordt je als lezer teleurgesteld. Dat is bij Gebroken gelukkig totaal niet het geval! Zelden weet een boek mij nog te verassen, maar Gebroken heeft het voor elkaar gekregen. Het einde weet shockerend te zijn, zonder dat het ongeloofwaardig wordt wat een heel bijzondere prestatie van deze geweldige schrijver is.

Als ik dan toch nog een minpuntje moet noemen dan is dat je als lezer toch nog met een paar vragen achterblijft, wat opgelost zou kunnen worden met een epiloog. Maar dit is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Het boek heeft een gesloten einde maar als lezer, omdat je zo betrokken bent geraakt met alle hoofdpersonen, zou je graag lezen hoe het verder gaat na het einde van het boek. Een epiloog zou hier perfect voor zijn.

Ik kan alleen maar zeggen dat iedereen die van thrillers houd Gebroken zou moeten lezen. De karakters zijn goed uitgewerkt, het plot zit fantastisch in elkaar en het einde zal je met open mond achterlaten. Zoals Booklist op de achterkant van dit boek schrijft: “het is onmogelijk deze thriller opzij te leggen.” En dat is het ook. Je wilt doorlezen totdat je de laatste pagina hebt omgeslagen.

Gebroken

1  2  3  4  5

Het begon op die avond in het bos. Cass Anderson stopte niet om een vrouw te helpen, en nu is die vrouw dood. Vermoord.