Recensie: The hate u give RECENSIE

Wanneer de jeugdvriend van Starr Carter, Khalil, wordt doodgeschoten door een politieagent in haar bijzijn, staat haar leven op zijn kop. Ze woont in een armoedige buurt waar alleen zwarten wonen, terwijl ze op een dure school zit waar vrijwel alleen blanken naartoe gaan. Na de dood van haar jeugdvriend wordt Starr verscheurt tussen twee werelden: thuis gaat de buurt in protest tegen de politie na de dood van Khalil, terwijl ze op school vinden dat het zijn eigen schuld is. Daar komt nog eens bij kijken dat de media niet de complete waarheid vertelt over de dood van Khalil. Starr kan het weten, want ze was er zelf bij. Starr vindt het lastig haar stem te laten hoor, want ze is er niet zeker van of dat meer goed doet dan kwaad...

Ik kan niet anders dan dit boek geweldig vinden. Angie Thomas heeft een zeer realistisch beeld weten te schetsen over het leven van Starr Carter. Voordat ik aan dit boek begon, kan ik me nog heugen dat er een aantal jaar geleden een politieman is vrijgesproken nadat hij een zwarte jongeman dood schoot, waar de beweging 'Black Lives Matter' uit voortvloeide. Veel meer kan ik er niet over zeggen, aangezien ik me er niet in verdiept heb. In dat opzichte was The Hate U Give voor mij echt een eyeopener.

Natuurlijk begrijp ik wel dat dit boek een fictieverhaal is, maar ik had het gevoel alsof Angie Thomas het leven van Starr Carter beschreef alsof ze het zelf was. Ik had het gevoel alsof ik Starr Carter op ieder moment kon tegenkomen op straat, zo echt voelde zij aan. Dit komt omdat het leven van Starr wordt verteld. Niet alleen de goede dingen, maar zeker ook de slechte dingen komen aan bod. Ze heeft een goed leven thuis, anders zou ze niet naar de dure school kunnen, maar ze heeft ondertussen ook het een en ander meegemaakt. Zo is een vriendin van haar ook vermoordt op zeer jonge leeftijd, en dat heeft Starr nooit kunnen vergeten. Starr wordt dus geschetst als een doodnormaal meisje, die erg veel moet doorstaan.

Ik vond vooral erg goed aan het verhaal dat de voors en tegens werden toegelicht. Het verhaal wordt niet alleen maar uitgelicht vanuit de kant van de zwarten, maar ook vanuit de kant van de blanken. Er wordt dus niet alleen maar vertelt hoe slecht de politie is, er wordt in het verhaal ook naar redenen gezocht waarom de politie Khalil doodschoot. En waarom dat volgens sommigen rechtvaardig is. Hierdoor heeft het boek mij serieus aan het denken gezet. Daarnaast vond ik fijn dat Angie Thomas niet alleen twee 'kampen' schilderde (zwart en blank), maar deze 'kampen' ook mengde. Een voorbeeld hiervan is dat Starr een blanke vriend heeft. Hierdoor laat Angie zien dat het niet je huidskleur hoeft te zijn die bepaalt aan welke 'kant' je staat, maar over wat jij zelf vindt.

The Hate U Give is een echte eyeopener. Het is een heel heftig contemporary verhaal, maar het laat wel zien hoe het leven van een zwart meisje kan zijn. Ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik erg blij ben dat dit boek ooit is geschreven.

The hate u give

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Starr Carters beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politieagent. Khalil had geen wapen op zak maar was 'vermoedelijk' een drugsdealer. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. De armoedige buurt waarin ze woont geeft een groot contrast met de school waar ze elke dag naartoe gaat. Overleven in deze twee werelden wordt steeds lastiger en de waarheid spreken krijgt een hoge prijs.