Recensie: De knikkerverzamelaar RECENSIE

Het leven van Sabrina Boggs lijkt stil te staan, totdat zij een mysterieus pakket in handen krijgt die aan haar vader toebehoort. Het pakket bevat honderden knikkers, samen met een catalogus waar onder andere de waarde van de knikkers in staan. Ze heeft deze knikkers nog nooit gezien, terwijl sommigen honderden dollars waard blijken te zijn. Bij haar vader kan ze niet terecht voor vragen, aangezien hij aan de ziekte Alzheimer lijdt en zich amper nog wat herinnert van zijn jeugd. Wanneer Sabrina op zoek gaat naar de missende knikkers uit de catalogus, komt ze achter geheimen van haar vader die niemand haar ooit verteld heeft.

De knikkerverzamelaar is geschreven vanuit twee perspectieven: dat van Sabrina en haar vader Fergus. Het boek begint met het vertellen van het verhaal hoe Fergus aan zijn eerste knikkers kwam. Vanaf dat moment wordt om en om het verhaal vanuit zijn verleden vertelt, en het verhaal vanuit Sabrina's oogpunt van het heden. Ik vond het erg interessant, aangezien Sabrina achter de gebeurtenissen van haar vaders verleden wil komen. Als lezer lees je dus wat er werkelijk met Fergus gebeurt is, en waarom hij zo geobsedeerd is geraakt van knikkers, waarna je in het volgende hoofdstuk over Sabrina leest die achter die waarheid probeert te komen.

Ik moet zeggen dat ik vooral erg genoten heb van de hoofdstukken die zijn geschreven vanuit het perspectief van Fergus. Aangezien dat over zijn jeugd gaat, lees je over een kind dat opgroeit in Ierland. Het was toen een hele andere tijd dan nu, waarbij kinderen alleen maar buiten speelden. Er waren nog geen computerspelletjes, waardoor de kinderen van toen niet veel meer hadden dan knikkers. Ik kan niet zeggen dat ik geheel heb genoten van de hoofstukken van Sabrina. Ik vind haar namelijk nogal een saai karakter hebben. Ze is getrouwd, heeft kinderen en haar leven lijkt op rolletjes te lopen, maar er gebeurt verder niks. Het enige spannende in haar leven lijkt de doos met knikkers te zijn.

Ik vond Cecelia's schrijfstijl erg prettig in De knikkerverzamelaar. Alhoewel het over een best heftig onderwerp gaat, namelijk het vergeten van je herinneringen door Alzheimer, wordt er af en toe toch wat humor gebruikt. Een voorbeeld is dat Sabrina vertelt hoe zij haar man heeft ontmoet. Dit was in Ibiza, waar zij en haar man beiden meededen aan een wedstrijd waarbij de deelnemers onderling streden in wie het snelst ijs van het torso van een volstrekt onbekende kon likken. Sabrina was de likker, en haar man was degene van wie zij het ijs af likte. Door zulke humoristische gebeurtenissen in het boek te verwerken, zorgt Cecelia Ahern voor de nodige luchtige toon in de Knikkerverzamelaar.

Een groot nadeel aan het boek is dat het heel langzaam op gang komt. Op de een of andere manier werd ik aan het begin niet getriggerd om door te lezen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat er toen niets spannends gebeurde. Maar toen Sabrina op gang kwam met het achterhalen van de waarheid over haar vader, vond ik het natuurlijk wel zeer interessant worden. Echter gebeurt dit pas op ongeveer de helft van het boek, dus als lezer moet je je wel door het begin van het boek heen knokken.

Het eind van De knikkerverzamelaar is prachtig. Als lezer ontdek je de achterliggende gedachte van het boek. Hierdoor heb ik na het dichtslaan van het boek, nog vaak over De knikkerverzamelaar nagedacht.

De knikkerverzamelaar

1  2  3  4  5

Een doos met eigendommen. Een vader zonder geheugen. Als Sabrina Boggs een mysterieuze collectie van haar vaders spullen aantreft, ontdekt ze een waarheid waarvan ze niet wist dat erover gelogen werd. De vertrouwde man met wie ze opgroeide blijkt plotseling een volstrekte vreemde. Een onverwachte wending in haar dagelijkse routine geeft haar één dag de tijd om de geheimen te onthullen van een man die ze dacht te kennen. Een dag waarin onbekende herinneringen, verborgen verhalen en mensen van wie ze niets af wist aan het licht komen. Een dag die haar en degenen om haar heen voor altijd verandert. De knikkerverzamelaar is een aangrijpend verhaal over hoe de meest alledaagse beslissingen een uitzonderlijk grote invloed kunnen hebben op hoe we ons leven leiden. Soms blijkt dat de mensen die het dichtst bij je staan eigenlijk de mensen zijn die je het slechtst kent...