Recensie: Eilandliefde RECENSIE

Reina Crispijn heeft al heel wat boeken op haar naam staan, zowel kinderboeken als romans. Haar eerste boek schreef ze als weddenschap met haar vader, die van mening was dat je heel wat in huis moest hebben om een boek te kunnen schrijven. Crispijn liet zich zomaar maar niet kennen en schreef het kinderboek Rumoer in de Monnikensteeg wat direct werd uitgegeven. Hierna schreef ze nog een aantal kinderboeken en begon ze ook met het schrijven van romans. De eerste roman die ze schreef, schreef ze samen met haar zusje en was een reeks van vier boeken. Daarna volgde haar eerste solodebuut Bonbons voor een gebroken hart. Haar nieuwste roman is verschenen op 20 juni van dit jaar en heet Eilandliefde.

Eilandliefde gaat over Holly Sevenstern, een jonge en iets te zware leerkracht, die na een incident met een vader van een van haar leerlingen besluit om haar leven over een andere boeg te gooien. Ze neemt ontslag en solliciteert niet veel later op een advertentie van een rijk gezin dat op zoek is naar iemand die hun kinderen privé onderwijs kan geven. Holly wordt aangenomen en vertrekt naar Trellingerland, een eiland tussen Nederland en Denemarken, om daar aan haar nieuwe uitdaging te beginnen. Gaandeweg raakt Holly steeds meer ingeburgerd in Trellingerland en leert ze ook een aantal aantrekkelijke mannen kennen...

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Holly. Holly is een beetje een onzekere maar aan de andere kant ook een sterke vrouw die vooral goed weet wat ze niet wil. Wanneer het haar een beetje tegenzit, heeft ze snel de neiging om zichzelf hiervan de schuld te geven en zich op te vrolijken met eten. Vervolgens is ze daarna vaak juist weer onzeker over haar uiterlijk en met name haar gewicht. Vooral deze laatste dingen zijn voor veel vrouwen erg herkenbaar en zorgen ervoor dat je sympathie krijgt voor Holly. Want voelen wij vrouwen ons immers niet allemaal wel eens zoals Holly?! Gedurende het verhaal lijkt Holly een meer avontuurlijke kant van zichzelf te leren kennen en komt ze beter in haar vel te zitten waardoor ze meteen ook een stuk zelfverzekerder wordt.

Het leuke aan Eilandliefde is dat het verhaal niet voorspelbaar is ondanks dat je dit eigenlijk wel denkt. Vanaf de sollicitatie van Holly verwacht je dat ze iets zal gaan krijgen met de Vrijheer, maar dit loopt vervolgens toch allemaal net even anders dan je had gedacht. Hierdoor wil je verder blijven lezen en raak je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.
Wat ik interessant vond, was dat er in het verhaal eigenlijk niet heel veel gebeurt maar dat je toch geprikkeld wordt om steeds te willen blijven lezen. Daarnaast kreeg ik er wel een heel ontspannen gevoel van het verhaal, alsof ik samen met Holly mee was gereisd naar Trellingerland en daar op vakantie was. Crispijn weet precies hoe ze spanning en ontspanning moet mixen!

Eilandliefde is een heerlijk vakantie boek om lekker bij weg te dromen over oorden niet eens zo ver van Nederland!

Eilandliefde

1  2  3  4  5

Lerares Holly Sevenstern wordt in haar werk bedreigd en besluit daarom ontslag te nemen. Ze neemt een nieuwe baan aan op het eiland Trellingerland, waar ze privéles gaat geven. Holly voelt zich aangetrokken tot de landheer, maar is dat wederzijds? En van wie komen de anonieme cadeaus die Holly ontvangt?