Recensie: Glazen troon 4 - Koningin van de schaduw RECENSIE

In dit vierde deel in de veelbesproken Glazen Troon-serie van Sarah J. Maas is de sluipmoordenares Celaena Sardothien gedwongen om terug te keren naar Adarlan. Ze wil wraak, maar moet ook haar eigen koninkrijk Terrasen redden. Celaena heeft namelijk eindelijk geaccepteerd  dat zij de verloren koningin Aelin Galathynius is. Voordat ze terug kan keren naar haar troon, moet ze vechten voor diegenen van wie ze houdt: niet alleen voor haar volk, maar ook voor de kroonprins Dorian en haar neef Aedion.

Koningin van de schaduw is een geweldige voortzetting van een leuke fantasy-serie die eigenlijk iedereen zou moeten lezen. Er zit veel meer actie in dan in de vorige delen: niet alleen het einde is spannend, maar er zitten meer gevaarlijke acties in: geweldig! Waar je in de eerdere delen nog moeite had de verschillende lijnen aan elkaar te relateren, komen in dit deel de vele verhaallijnen op ingenieuze wijze bij elkaar. Zelfs de verhaallijn van de heks Manon Zwartbek, die in Erfgenaam van Vuur nog geheel apart stond van de rest van het boek, verweeft zich gemakkelijk met de rest.

Sarah J. Maas is de koningin van de personageontwikkeling: stuk voor stuk weten ze je te raken, je begint echt met ze mee te leven en om ze te geven. Vooral het personage Celaena/Aelin maakt een uitgebreide, goed uitgewerkte ontwikkeling mee in deze serie: ze begint echt te accepteren dat ze de koningin van Terrasen is, maar groeit ook daarna nog verder. Ze groeit van een rebelse sluipmoordenaar uit tot een waardige koningin. In dit deel komen we weer wat nieuwe personages tegen, die meteen al vertrouwd aanvoelen. Er zijn niet teveel personages, maar ook niet te weinig.

Wat minder goed is aan dit boek, is de lengte tegenover de spanning. Er zitten vrij lange stukken verhaal in waarbij eigenlijk niet zoveel gebeurt: hierdoor ben je eerder geneigd om het boek neer te leggen. Zulke momenten waarop je je door een boek heen moet slepen, zouden er eigenlijk het liefst niet moeten zijn. De spanning is zeker niet slecht, maar op bepaalde momenten mocht er wel wat meer gebeuren. Als de langdradige stukken eruit waren gehaald, was het gelijk ook een minder dikke pil geweest waar je tegenop zou kunnen kijken.

Koningin van de schaduw is een waardige voortzetting van een goede fantasyserie die elke YA-fantasy fan zou moeten lezen. Het kan soms wat langdradig zijn, maar de goed uitgewerkte personages die een sterke ontwikkeling doormaken en de manier waarop de verschillende verhaallijnen allemaal bij elkaar komen compenseren hier helemaal voor. Echt een aanrader dus!

Glazen troon 4 - Koningin van de schaduw

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Iedereen van wie Celaena Sardothien houdt is van haar weggenomen. Toch dwingen de omstandigheden haar terug te keren naar Adarlan. Niet alleen voor wraak, maar ook om haar eigen koninkrijk te redden en de schaduwen uit haar verleden het hoofd te bieden. Hiervoor heeft ze geaccepteerd dat ze Aelin Galathynius is, de rechtmatige koningin van Terassen. Maar voordat ze de troon kan heroveren, moet ze vechten. Voor haar neef Aedion, een generaal die bereid is voor haar te sterven. Voor kroonprins Dorian, die vastzit in een onmenselijke gevangenis. En ze vecht voor haar volk, dat nu in slavernij leeft in dienst van een brute koning en wacht op de glorieuze terugkeer van hun koningin. Het vierde deel in de populaire De glazen troon-serie neemt ons verder mee op Celaena's epische reis en bouwt op naar een ontknoping die de wereld onder haar voeten vandaan zal slaan.