Recensie: The lunar chronicles 6- Alle sterren RECENSIE

Marissa Meyer’s Alle Sterren, is dan werkelijk het allerlaatste boek in The Lunar Chronicles. Of misschien zien sommigen het wel als boek 4,5 maar als je het leest dan zie je dat met name door het laatste hoofdstuk, het toch echt gezien kan worden als het laatste boek.

Laat je betoveren door negen nieuwe verhalen: hoe kwam Cinder in Nieuw Beijing terecht? Hoe werd Wolf een meedogenloze moordenaar? Waar komt Iko vandaan? Wanneer ontdekten lijfwacht Jacin en prinses Winter dat hun toekomst misschien anders zou worden dan verwacht?

Geheimzinnig, romantisch en leuk: in Marissa Meyer’s Alle Sterren kom je meer te weten over de hoofdpersonages in het Lunar Chronicles-universum.

Wat hebben Assepoester, Roodkapje, Rapunzel en Sneeuwwitje met elkaar gemeen, behalve dan dat het sprookjes zijn? Bijeen gebracht in één verhalenreeks en overgoten met een sausje à la Star Wars en Once upon a time, heb je de spannende The Lunar Chronicles. De boeken van The Lunar Chronicles-serie vallen onder de categorie hervertellingen. Geniaal, onderhoudend en super spannend. Marissa Meyer weet op haar eigen geniale wijze piepkleine details uit de bekende sprookjes perfect in het verhaal te weven en met Alle Sterren vult ze de blanco plekjes op. Hiermee wordt alles echt helemaal duidelijk.

"Er was eens..." vertelt over de redding van prinses Selene en hoe zij 'Cinder' werd. Hier komt de connectie tussen Scarlet en Cinder naar voren. "Het meisje van metaal" beschrijft Cinders leven bij haar adoptiefamilie. "Ze'ev en de wolf", gaat natuurlijk over Wolf, wat eigenlijk een heel aangrijpend verhaal is, want Marissa Meyer kan behoorlijk hard uit de hoek komen. "De kapitein op het witte paard", dat natuurlijk over Thorne handelt, is daarentegen weer wat komischer. "26.071 kilometer boven de Aarde" introduceert Cress en "De prinses en de lijfwacht" gaat over Winter en Jacin. "De kleine androide" geeft Iko een plekje in het geheel, waarna "Het meisje met de smeervlekken" de ontmoeting tussen Kai en Cinder vanuit het oogpunt van Kai beschrijft. Met het laatste hoofdstuk weet de schrijfster de serie mooi af te ronden.

Alles wederom in Marissa Meyers beeldende schrijfstijl. Ze beheerst het allemaal: spanning, actie, emoties, cynisme en humor. Het leest gewoon lekker makkelijk weg. Het zijn de puntjes op de i en bovendien is het leuk voor de echte fans. Het stelt het definitieve afscheid nog eventjes uit.

Al met al een geniale reeks. Zondermeer aanraders! De boeken zijn niet voor niets in 37 landen vertaald. Waar alle boeken van mij zondermeer 5 sterren hebben gekregen, geef ik dit laatste boek van Marissa Meyer Alle Sterren, dan toch maar 4 sterren, omdat het in mijn ogen een beetje herhaling is. Waar de tussennovella Levana, nog echt nut had, omdat het verhaal van Levana dus wel een apart boek waardig is, is het bij Alle Sterren net alsof er stukjes uit de vorige boeken gehaald zijn, die wat verder uitgewerkt zijn. Marissa Meyer had dit alles ook gewoon in de vorige boeken kunnen verwerken. Zeker het laatste hoofdstuk, want om eerlijk te zijn, eindigde Winter voor mij een beetje abrupt. Als ze het einde van Alle sterren als afsluiting voor Winter had gekozen, was het beter geweest. Commercieel gezien een goede zet, maar het had ook anders gekund. 4 hartjes dus.

The Lunar Chronicles 6 - Alle Sterren

1  2  3  4  5

Laat je betoveren door negen nieuwe verhalen

Hoe kwam Cinder in Nieuw Beijing terecht? Hoe werd Wolf een meedogenloze moordenaar? Waar komt Iko vandaan? Wanneer ontdekten lijfwacht Jacin en prinses Winter dat hun toekomst misschien anders zou worden dan verwacht?

Geheimzinnig, romantisch en verrassend: in Alle sterren kom je meer te weten over je favoriete personages in het Lunar Chronicles-universum. Een onmisbaar deel voor alle fans!