Recensie: Zolang er leven is is er hoop RECENSIE

Recensie: Zolang er leven is is er hoop - Renate Dorrestein

Iedere zomer komen 3 vriendinnen voor een week samen. Eerst nog enkel met hun drietjes, maar later komen er de mannen en de kinderen bij. Ze logeren allemaal bij Gwen thuis, een ruime imkerij en kaarsenmakerij. Iedereen heeft het daar naar zijn zin: de vrouwen kunnen bijkletsen, de kinderen kunnen spelen en de mannen hebben even rust. De jaarlijkse traditie wordt plots verstoord door een onrustwekkende verdwijning: baby Babette is vermist. Heeft iemand haar meegenomen, of is er kwaad opzet in het spel? Wordt ze ooit teruggevonden? En wie is de dader?

In het begin van Zolang er leven is, is er hoop komen er plots heel veel personages op je af. Je hebt drie complete gezinnen van wie je heel snel de namen en het karakter moet leren kennen (dat zijn maar liefst 13 personen!). Je moet er even inkomen, dat staat vast, maar eens je de personages kent ben je ook direct aan ze gehecht. Renate Dorrestein is heel sterk in het beschrijven van personages, ze kan zichzelf bijvoorbeeld ook perfect inleven in kinderen of mensen met een mentale beperking. Die andere blik op zaken is zeker leuk.

Wat het begin nog meer verwarrend maakt: er wordt heel veel van vertelperspectief gewisseld. Eerst krijg je enkele pagina's Laurens aan het woord, dan weer Niels, dan Gwen... En zo gaat het maar door! Als je de personages nog niet kent, is het even moeilijk om te volgen, maar daarna is het net leuk dat je de gebeurtenissen uit meerdere perspectieven kan volgen. Zo kom je het meeste te weten over alle personages, wat heel leuk is voor de nieuwsgierige lezer!

Zolang er leven is, is er hoop had een heel speciale opbouw. Je had eerst deel één, dat zich afspeelde in de wereld die hierboven uitgebreid beschreven staat, met de vele personages. In deel twee verwacht je dat het over dezelfde personages gaat, maar dat was niet het geval. Je kwam in een heel andere wereld terecht, met heel andere personages (ik ga jullie nog niet verklappen waar dit juist over gaat!). Het was even een vreemde overgang, want je wil natuurlijk graag blijven verder lezen over je vertrouwde personages, maar uiteindelijk bleek dit deel een verrijking van het verhaal te zijn. De twee werelden groeien naar elkaar toe, totdat je heel veel antwoorden op je vragen krijgt. Ondanks dat er veel mysteries opgehelderd worden, blijf je op het einde achter met nog wel wat vragen. Degenen die niet van open eindes houden gaan dat waarschijnlijk niet zo leuk vinden.

Renate Dorrestein heeft een heel knap verhaal weten neer te pennen, waarin spanning, vriendschap en liefde met elkaar verweven zijn tot een leuk geheel. Er gebeuren de gekste dingen in dit boek, ook dingen die je totaal niet verwacht. Zolang er leven is, is er hoop is een lekker onvoorspelbaar boek vol interessante plotwendingen dat je zeker niet onberoerd zal laten.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Zolang er leven is is er hoop - Renate Dorrestein

Zolang er leven is is er hoop

1  2  3  4  5

Iedere zomer gaan drie vriendinnen, samen met hun mannen en kinderen, een week met elkaar op vakantie. Na een chaotisch verlopen picknick denkt ieder van hen dat een van de anderen baby Babette wel mee naar huis genomen zal hebben. Als ze spoorloos blijkt, breken er voor de wanhopige ouders maanden van gekmakende onzekerheid aan. Want wat is er met de kleine Babette gebeurd? Leeft ze nog? Is ze ontvoerd? Waarom zoeken de ontvoerders dan geen contact?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox