Recensie: Imagine Shoot Create RECENSIE

Vanaf haar 13e deelt Annegien Schilling haar foto's via Instagram (@fetching_tigerss). Binnen twee maanden had ze al meer dan 100.000 volgers, in maart 2017 is dit inmiddels opgelopen tot 817.000 volgers. Met de foto's die Annegien maakt wil ze een verhaal vertellen of een boodschap overbrengen. Ze start met een realistische, normale foto en voegt daar iets magisch aan toe. In haar boek Imagine. Shoot. Create. neemt ze je mee in de wereld van het creatief fotograferen.

Fotograferen is een kwestie van veel doen en de tijd nemen om de foto's te maken om tot het perfecte plaatje te komen. Foto's kunnen spontaan gemaakt worden, maar soms zijn ze goed doordacht en bewust gecreëerd. Annegien geeft aan dat het fotograferen uit drie stappen bestaat: Imagine, Shoot en Create. Voor alle stappen geeft de fotografe in haar boek tips.

Imagine. Kijk om je heen naar de objecten, kleuren en de vormen die je ziet. Deze kunnen helpen om inspiratie te krijgen voor een mooie foto. Losse onderwerpen kunnen gecombineerd worden en een gemeenschappelijk verhaal vertellen.

Shoot. Als je een idee hebt kun je daadwerkelijk gaan fotograferen. In haar boek geeft Annegien tips over hoe je tot de perfecte foto kunt komen. Denk hierbij aan licht, de locatie, kleding en de focus van je foto. Daarnaast wordt in het boek advies gegeven voor het maken van een zelfportret en het gebruik van beelden van internet, die je in je foto kunt verwerken.

Create. Na het maken van je foto's kun je het eindbeeld gaan samenstellen. Je hebt vele manieren om je foto te bewerken, zoals het aanpassen van kleuren, vervormingen en aanpassingen in de diepte van je foto. Annegien geeft in Imagine. Shoot. Create. tips waar je op moet letten en welke bewerkingen mooi zijn.

Na deze drie hoofdstukken volgt het hoofdstuk How to. Hierin laat Annegien stap voor stap zien hoe zij haar foto's heeft gemaakt en welke bewerkingen ze heeft uitgevoerd om tot het eindresultaat te komen. Ze laat bijvoorbeeld zien hoe ze tot de foto is gekomen waarbij ze zelf op een schommel boven een stad schommelt. Door alle voorbeelden uit het boek zie je dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om tot een magische foto te komen.

Imagine. Shoot. Create. is een mooi vormgegeven boek met een harde kaft, met op de voorkant één van Annegiens foto's. Ook de binnenkant van het boek is prachtig en strak van lay out. En daarnaast staat het boek natuurlijk helemaal vol met de foto's van de fotografe, waarbij de ene nog magischer en kunstzinniger is dan de andere.

Door dit boek kun je inspiratie opdoen voor je eigen foto's, leren hoe je verschillende bewerkingen kunt toepassen om tot een geweldige foto te komen. Annegien moedigt je aan je eigen ideeën te gebruiken en haar boek als inspiratiebron te gebruiken.

Imagine, Shoot, Create

1  2  3  4  5

In Imagine. Shoot. Create. laat creatief talent en Instagramfenomeen Annegien Schilling zien hoe je bijzondere foto's maakt die de verbeelding triggeren. Ze gaat in op het hele traject, van het denkproces tot de technische fase. Dit boek inspireert je om zelf creatief aan de slag te gaan. Op haar dertiende opende Annegien het Instagramaccount fetching_tigerss, waarop ze surrealistische zelfportretten deelt. Vier jaar later heeft ze wereldwijd meer dan 1 miljoen volgers. In 2016 werd Annegien Schilling verkozen tot jongere van het jaar.