Recensie: Groentje RECENSIE

Planten zijn hip. Op Instagram struikel je over de #urbanjungle, pannenkoekenstekjes worden gewillig uitgewisseld op Facebook en in de professionele keuken worden gerechten opgeleukt met eetbare bloemen. Niet raar dat er dan een boek verschijnt over bloemen en planten in al zijn facetten. Margo Togni wil met haar boek Groentje, inspiratie bieden voor je eigen groene levensstijl. De titel en ondertitel doen vermoeden dat het de hele groene levensstijl onder de loep gaat nemen. Maar al snel blijkt dat het gaat om groen in zijn letterlijke vorm: de planten en bloemen.

Het boek heeft een speelse uitstraling en weet door zijn typografie, vele kleuren en mooie foto's, bloemen en planten van het stoffige imago te ontdoen. Verwacht geen handleiding hoe je je geraniums het beste verzorgd, maar informatie over lucht zuiverende planten, tweedehands vazen, makkelijke kamerplanten en bovenal veel recepten. Want planten en bloemen zijn veel meer dan decoratie. Je kan ze verwerken in je eten en drankjes, gebruiken als beauty product en ze vereeuwigen aan de muur. Groentje is daarmee een boek dat van alle markten thuis is. Zoek je tips omtrent het verzorgen van je kamerplant of keukenkruiden, inspiratie voor gerechten of wil je graag je eigen verzorgingsproducten maken? Margo Togni heeft het allemaal voor je opgeschreven in heldere taal.

Nooit had je geweten dat er zoveel meer mogelijk was met planten en bloemen. Inspiratie te over, maar als je dan zelf echt aan de slag wilt met het boek, blijkt het toch iets moeilijker te liggen. Want waar haal je die eetbare viooltjes vandaan? Of Oost-Indische kers en lavendel. Plantjes uit het tuincentrum zijn veelal bespoten en zelfs als ze al op de eetbare tuin afdeling staan is het nog oppassen geblazen. Deze waarschuwing is vrijwel nergens in het boek terug te vinden en is dan ook wel een groot minpunt te noemen. Tenzij je een eigen tuin hebt om de eetbare bloemen en planten te verbouwen of online een webshop zoekt waar je het kan bestellen, is het nog niet zo gemakkelijk om iets uit dit boek te maken. Het was fijn geweest als er een hoofdstuk gewijd was aan de verkrijgbaarheid van eetbare planten en bloemen. De foto's zien er namelijk prachtig uit en maken dat jij jou gasten ook graag zou willen verrassen met een bloemenbrood, rozenbrownies en bloemige loempia's. Of wat te denken van je eigen lavendelzeep en aloë vera gezichtsmasker?

Ondanks dat grote minpunt geeft Groentje een vrij volledig beeld van de wereld van (kamer) planten en bloemen. Margo Togni bezit veel kennis en weet dit op een leuke, speelse manier naar de lezer over te brengen. Er worden veel tips gegeven, creatieve ideeën worden gedeeld en recepten voor allerlei gebruiken staan door het boek verspreid. Het is jammer dat de recepten zelf niet heel gemakkelijk te maken zijn maar toch geef ik het boek 4 hartjes. Want als je uiteindelijk de 'ingrediënten' weet te bemachtigen dan heb je een boek vol met onschatbare kennis en mogelijkheden in huis.

Groentje

1  2  3  4  5

Groente, bloemen en kruiden kweken op je balkon op 4-hoog, en daarmee lekker en gevarieerd koken. Zelf je maskertjes maken, of leuke bloemcreaties voor op tafel: Margo Togni doet het allemaal! Onder de naam 'Groentje' deelde ze haar groene levensstijl, in eerste instantie alleen met haar familie en vrienden, toen via blogs en social media, en nu ook met een boek: Groentje - inspiratie voor je eigen groene levensstijl.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk