Recensie: Huisje, Boompje, Beest RECENSIE

Huisje Boompje Beest, van auteur en columniste Roos Schlikker, beschrijft een reeks gebeurtenissen die in gang worden gezet door de komst van de nieuwe bewoner Rob in een ogenschijnlijk perfecte wijk. In deze perfecte wijk wonen Joris en Lidia met hun gezinnetje. Hoewel Joris en Lidia op het eerste gezicht een gelukkig huwelijk lijken te hebben, wordt al snel duidelijk dat beide er andere denkbeelden op na houden, vooral op het gebied van gelukkig zijn. Echter, zijn Joris en Lidia niet het enige koppel wiens perfecte leventje wel eens barstjes vertoont. Buren Ramon en Evelien blijken ook hun eigenaardigheden te hebben, die ze, voor zover dat gaat, liever onder het tapijt schuiven. Ook buurvrouw Jonneke, wiens man haar heeft verlaten, houdt liever de schone schijn op in deze tot perfectie gepolijste omgeving dan de realiteit te erkennen. De komst van de Rob zorgt dan ook voor de nodige sensatie in de wijk. Hoewel iedere bewoner anders reageert op zijn komst lijkt uiteindelijk vooral de vraag te overheersen 'waarom hier?'.

Schlikker's vlotte schrijfstijl, die we gewend zijn uit haar columns voor bladen als LINDA en Libelle, zet ze voort in haar debuutroman Huisje Boompje Beest. Als lezer wordt je direct opgenomen in de Vinex wijk die ze schetst en je wordt op de hoogte gebracht van zowel de deugden als ondeugden van haar bewoners. Hoewel hiermee heftige onderwerpen worden aangekaart zoals eetstoornissen, pedofilie, midlifecrises en suïcide, blijven de karakters relatief oppervlakkig. Vele karakteristieke uitspattingen, van zich ontlasten in de tuin tot het hevig ingezoomd fotograferen van jongeren in een nachtclub, blijven onverklaard en daarmee is de relevantie ervan, ten opzichte van het verloop van het verhaal en de ontwikkeling van het karakter, onbekend. Alleen Petunia, een zwerver met een plantje op zijn hoofd, lijkt een duidelijk doel te hebben: Joris laten zien dat er meer uit het leven te halen valt wanneer je buiten de lijnen durft te leven. De duidelijke boodschap en dus het belang van dit karakter krijgt echter iets triviaals wanneer het maar weinig uitwerking blijkt te hebben op de verdere loop van het verhaal of de karakterontwikkeling van Joris.

Schlikker maakt gebruik van korte hoofdstukjes waarbij ze regelmatig wisselt van perspectief. Hierdoor beleeft de lezer, evenals de karakters, de verschillende problemen die zij doormaken. Hoewel deze mate van perspectiefwisseling vaak empathie oproept voor de karakters, lijken de personages van Huisje Boompje Beest iets karikaturaals te hebben, hun karaktertrekken zijn dermate aangescherpt dat het de lezer moeite kost om met ze te sympathiseren. Dit creëert een gebrek aan diepgang bij de personages en dus de verhaallijn. Hoewel vele personages wel degelijk veranderingen doormaken naarmate de verhaallijn vordert, lijkt geen van deze ontwikkelingen van significant belang voor zowel het plot als de karakterontwikkeling zelf. Het resultaat is een noch verrassend, noch bevredigend plot.

Al met al lijkt Schlikker's opzet en schrijfstijl de formule voor een sterke roman. Echter, het ontbreekt aan een zekere mate van diepgang en spanning om het boek daadwerkelijk interessant te houden. Voor even tussendoor is Huisje Boompje Beest zeer zeker geschikt, maar wanneer je op zoek bent naar een uitdagend boek staat deze niet boven aan je lijst.

Huisje boompje beest

Roos Schlikker

29 juni 2017

ISBN 9789025450472
    Uitgever Atlas
    256 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

'Huisje boompje beest' van Roos Schlikker heet je welkom in de Vinex, de plek waar Ambi Pur alle vieze luchtjes heeft weggesprayd. Heerlijk is het er. Mooi huis, aangeharkte tuin, goede auto voor de deur, twee kinderen - een koningspaar. Echt, gesettelde veertigers Joris en Lydia zouden niet anders willen. Maar dan komt Rob in de wijk wonen - een charmante fotograaf, een bohemien, een ladies' man. Rob zet het leven van Joris en Lydia op zijn kop. Wat als angst in je straat komt wonen?