Recensie: Revolutionaire zondag RECENSIE

Revolutionaire zondag beschrijft het leven van de Cubaanse schrijfster en dichteres Cleo. Ze voelt zich enerzijds een vreemdeling in haar eigen land maar kan zich aan de andere kant ook geen ander thuis voorstellen. Dit boek beschrijft de verscheurdheid die ze hierdoor ervaart en hoe het leven in een land als Cuba haar als mens heeft gevormd.

Cleo is een fictief personage maar zo levensecht beschreven dat je je afvraagt in hoeverre er een autobiografisch element in deze roman zit. Deze levensechtheid en de diepte van de beschreven emoties en gedachten maken het gemakkelijk inleven in Cleo. Dit terwijl het, tenzij je Cubaans bent of daar ooit hebt geleefd, het je moeilijk voorstellen is om te leven in het land waar alles wat je zegt en doet gecontroleerd wordt. Waar het normaal is om bij thuiskomst je huis leeg aan te treffen omdat er een huiszoeking is gedaan. Wendy Guerra probeert met Revolutionaire zondag te beschrijven wat dit met iemand doet. Dit is haar deels gelukt. Dat het niet helemaal is gelukt is waarschijnlijk omdat het zo moeilijk voor te stellen is om te leven in zo'n wereld. Het maakt dat je als lezer de keuzes van Cleo niet altijd begrijpt. Bijvoorbeeld haar vertrouwen en wantrouwen in bepaalde mensen.

Wendy Guerra beschrijft Havana zeer levendig, je kunt je bijna voorstellen hoe het is om daar door de straten te lopen. Ze weet hiermee de liefde die Cleo heeft voor haar stad en land goed over te brengen. Het maakt je nieuwsgierig naar dat land dat zo mooi en authentiek is maar tegelijkertijd zo onleefbaar kan zijn voor zijn inwoners. Deze uitgebreid beschrijvende schrijfstijl is niet voor iedereen aantrekkelijk om te lezen omdat het ook de vaart uit het verhaal haalt. Voor dit verhaal is het zeer passend en aangenaam. De schrijfster heeft op een mooie manier ook de nieuwste ontwikkelingen verwerkt in haar verhaal, zoals de ongecensureerde toespraak van Barack Obama. De hoop die dit aan de mensen geeft maar ook dat dit slechts een begin is en de wetenschap dat echte vrijheid nog zeer ver weg is.

Leuk extraatje in dit boek zijn de gedichten van Cleo aan het einde van het boek. Deze hadden wat mij betreft ook gemengd mogen worden met het verhaal. Net als de woordenlijst aan het einde van het boek. Sommige vertalingen waren fijn geweest om tijdens het lezen van het verhaal op dezelfde pagina te hebben in plaats van naar het einde van het boek te moeten bladeren. Revolutionaire zondag is onderdeel van een boekenreeks die is uitgebracht door Oxfam Novib. Zij willen hiermee niet-westerse schrijvers een podium en een stem bieden. Een mooi initiatief, zeker met de wetenschap dat we anders dit prachtige boek van Wendy Guerra nooit hadden kunnen lezen.

Revolutionaire zondag

Wendy Guerra

20 juni 2017

ISBN 9789044538724
    Uitgever De Geus
    224 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Cleo, een dichteres uit Havana, staat er plotseling alleen voor wanneer ze haar ouders verliest door een auto-ongeluk. Ze voelt zich een vreemdeling in haar eigen land, waar de staat het schrijven van gedichten maar verdacht vindt. Op zoek naar een thuis voegt ze zich bij haar ex-vriend en diens hechte groep Cubaanse ballingen in Mexico. Maar ook daar raakt Cleo niet geaccepteerd, en wordt ze zelfs van spionage verdacht. En dan krijgt ze opeens nieuws uit onverwachte hoek over het revolutionaire verleden van haar vader.