Recensie: Schwung RECENSIE

Het is het jaar 2002, de pas afgestudeerde Douwe gaat solliciteren en krijgt zijn eerste baantje bij Spidernet, een bedrijf wat investeert in internetstart-ups. Douwe gaat vol goede moed van start - met succes - en krijgt al snel de opdracht om een filiaal van Spidernet op te starten in Frankfurt.

Na niet al te lange tijd krijgt Douwe het vermoeden dat het bedrijf anders is dan hij had verwacht. Hij weet niet meer wie hij kan vertrouwen en of hij eigenlijk nog wel op zijn plaats is in het wereldje. Maar is er voor hem nog wel een weg terug?

Na zijn debuut Tankstelle, dat hoofdzakelijk jubelende recensies kreeg, komt Auke van Stralen met Schwung. Een boek over de wereld van het snelle geld, beleggingen, internetstart-ups, cijfertjes en alle verleidingen die gepaard gaan met succes. Hoofdpersoon is Douwe, een sympathiek personage die zijn allereerste baantje krijgt bij Spidernet, een bedrijf wat zich bezighoudt met bovengenoemde zaken. Al snel blijkt het bedrijf er schimmige praktijken op na te houden en Douwe wordt hierin meegezogen. Het boek begint vlot en herkenbaar. Douwe die gaat solliciteren en zijn eerste weken beleefd in zijn nieuwe baan. Onhandige momenten bij de koffiemachine, het leren kennen van nieuwe collega’s, ieder met hun eigenaardigheden. De auteur komt met types die we allemaal wel herkennen van kantoor. De snelle marketingman, de iets te opdringerige, iets te flirterige secretaresse, de norse leidinggevende. Met slechts enkele woorden weet Auke van Stralen hier perfect de sfeer op te roepen van de voor Douwe nieuwe kantooromgeving. Dit gaat gepaard met veel humor en snelle dialogen en dat zorgt ervoor dat je voor je het weet al een heel eind in het boek bent.

Hoe verder in het verhaal, hoe schimmiger Douwe’s omgeving wordt. Spidernet blijkt qua sommige praktijken in de schaduwen van het toelaatbare te navigeren en Douwe weet niet meer wie hij moet vertrouwen. Er zijn verleidingen in de vorm van vrouwen en snel geld, maar wil Douwe wel zo ver gaan? Als lezer zie je het fout gaan en met vlagen komt Douwe wat goedgelovig over, maar dit is deels de charme van dit personage. Zijn dilemma en de verleidingen waar hij aan bloot staat zijn goed verwoord, maar waar ligt zijn grens? Hij wordt hierin flink onder druk gezet en de spanning loopt tegen het einde dan ook op, maar voor een thriller had Schwung net iets spannender mogen zijn. Desalniettemin is het een goed verhaal, geschreven met een zeer bekwame pen die hongerig maakt naar meer. Schwung heeft dit boek zeker. Wolf of Wallstreet in Hollands Hoofddorp. De setting is perfect gekozen, met een mistroostig industrieterrein in Hoofddorp als startpunt. Het spreekt tot de verbeelding. Ook de personages zijn goed neergezet. Is Schwung net zo goed als zijn voorganger? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar een aanrader is het zeker!

Schwung

1  2  3  4  5

In 2002 krijgt Douwe, net afgestudeerd, zijn eerste baan bij Spidernet, een investeerder in internetstartups. De economie groeit hard en maakt hebberig. Algauw krijgt Douwe dan ook de opdracht een filiaal op te zetten in Frankfurt. Werken bij een snel groeiend bedrijf is anders dan Douwe had verwacht. Zijn collega Chris blijkt beangstigend fanatiek en grijpt een skitrip met het werk aan om Douwe onder druk te zetten hem te helpen. De vermenging van werk en vriendschap wordt ongemakkelijk, Douwe begint overal spoken te zien. Kan hij zijn collega’s wel vertrouwen? En vooral: is er nog een weg terug?