Recensie: En nu ik! RECENSIE

En nu ik! is het eerste gezamenlijke project van schrijversduo Annet Hock en Peter Römer. Het koppel is inmiddels al meer dan dertig jaar getrouwd en weet hoe het drukke ouders met opgroeiende kinderen vergaat. Dit lijkt dan ook de inspiratiebron geweest voor En nu ik!, waarin de lezer kennis maakt met het echtpaar Pien en Johan Verschuur en hun kinderen Lou en Rick.  Pien en Johan hebben een leven voor zichzelf opgebouwd in een welvarende wijk. Een slechte investering van Johan brengt dit financieel veilige leventje in gevaar, maar de redding lijkt nabij wanneer Pien besluit haar eigen yogastudio te openen in hun tuinhuisje. Essentieel voor het succes van de yoga studio blijkt de hulp van de onverwacht teruggekeerde oud-docent van Lou, Edmond Pieket. Hoewel Pien zeer verheugd is over de terugkeer van Edmond deelt niet iedereen dat enthousiasme. Vooral Lou en Johan lijken de neiging te koesteren Edmond zo snel mogelijk weer uit beeld te laten verdwijnen. Zowel deze gebeurtenissen als het gevoel dat hun puberende kinderen zich steeds meer aan het gezin onttrekken zet de nodige druk op het huwelijk van Pien en Johan.

Hoewel Römer al meerdere werken op zijn naam heeft staan waaronder de hit serie Baantjer, was En nu ik! het debuut van zijn vrouw. De roman geeft niet te kennen dat het een werk is van twee verschillende auteurs. Het boek lijkt een duidelijke verhaallijn te volgen en af te stevenen op een spannend plot. De hoofdstukken sluiten op elkaar aan en verschillende verhaallijnen lijken langzaam maar zeker samen te vallen naarmate het boek vordert. Per hoofdstuk wordt van perspectief gewisseld waardoor steeds duidelijker wordt wat de personages drijft en wat voor uitwerking dit heeft op de mensen in hun directe omgeving. Dit lijkt goed te werken voor personages als Pien of Edmond, maar wordt al snel ongeloofwaardig wanneer de schrijvers in de huid van 15-jarige Rick proberen te kruipen. In een poging het taalgebruik van een puberend probleemkind te simuleren lijken Hock en Römer al snel te vervallen in onnodig grof en overdreven taalgebruik. Iedere vrouw wordt geadresseerd met 'trut' en vrijwel alles is klote.

"Hij drukt twee pijnstillers uit de strip en vraagt zich af wat er zou gebeuren als hij alle pillen in één keer door zou slikken. Zou hij dan doodgaan? Het lijkt hem op dit moment een aantrekkelijk alternatief. Aantrekkelijker in ieder geval dan de confrontatie aan te moeten gaan met die kale psychopaat. What the fuck. Het liefst zou hij zich het hele weekend verschuilen in zijn kamer, maar hij heeft een afspraak, Ronald wil zijn doekoe."

Ook Lou, die door het overlijden van haar beste vriendin in het begin overkomt als een vrij timide en teruggetrokken karakter, lijkt halverwege het boek een vrij drastische ommekeer te maken. Dit markeert het punt waarop het boek lijkt over te gaan van een roman naar een literaire thriller. De spanning, die in de opbouw van het boek in zekere mate lijkt te ontbreken, wordt plotseling maar effectief geïntroduceerd. En nu ik! verandert daarom na driekwart van het verhaal in een echte pageturner. Het verlangen om de geheimen van de personages te ontrafelen wordt echter te snel beantwoord waardoor het spanningselement al vroeg uit het verhaal wordt gehaald. Het plot is passend, maar daardoor ook relatief voorspelbaar en lijkt enigszins 'eind goed, al goed' aan te doen.

En nu ik! zal voor veel ouders met puberende kinderen een gevoel van herkenning oproepen. Het gevoel van loslaten waar je geen controle over hebt, maar ook beschermen waar dat wel kan is een sterk aanwezige factor. Met de nodige dosis spanning is 'En nu ik!' een sterke, maar tot op bepaalde hoogte voorspelbare roman.

En nu ik!

1  2  3  4  5

Na een periode van zakelijke en persoonlijke tegenslag lijkt het tij te keren voor Pien Verschuur en haar gezin. Haar beide kinderen zijn klaar om hun vleugels uit te slaan. Piens yogastudio is sinds de recente opening een succes. En het nieuwe project van haar man Johan lijkt een eerdere, mislukte investering voldoende te compenseren. De plotselinge terugkeer naar Aerdenhout van Edmond Pieket, een oude bekende, zorgt echter voor grote onrust. In de weken die volgen stapelen de problemen zich op. Leugens en bedrog maken van vroegere vrienden vijanden. Piens zorgvuldig opgebouwde wereld wordt bedreigd. En wanneer iedereen om haar heen er een eigen agenda op na blijkt te houden… wie kan ze dan nog vertrouwen?