Recensie: Onverschrokken RECENSIE

Recensie: Overschrokken - Fiona Higgins

Zes compleet verschillende mensen reizen af naar het zonnige Bali om daar de cursus 'overwin je angst' te volgen. Elke cursist heeft een andere angst om te overwinnen. De een is bang voor vliegen, de ander voor hoogtes en weer een ander voor de dood. Iedereen moet door middel van verschillende opdrachten zijn of haar angsten overwinnen. Tijdens de cursus ontstaan er hechte vriendschappen en bloeit er zelfs liefde op. Maar dan gebeurt er iets vreselijks waardoor het leven van de cursisten voorgoed zal veranderen...

Het begin van het boek is erg traag. Dit komt doordat alle zes de karakters geïntroduceerd worden middels een eigen hoofdstuk. Zo beginnen we met Janelle. We leren haar en haar achtergrond goed kennen en ontdekken dat ze een vreselijke vliegangst heeft. Daarna leren we Henry kennen, een vogelspotter en bang om te spreken in het openbaar. Zo gaan de hoofdstukken door tot we alle zes de hoofdpersonen hebben ontmoet. Aan de ene kant heeft schrijfster Fiona Higgins dit heel goed gedaan. De hoofdstukken over elk personage zijn vrij lang en we leren veel over hun achtergrond kennen. De karakters worden heel driedimensionaal en je leert ze zo goed kennen dat je bijna het gevoel hebt dat je zelf met deze zes mensen bevriend bent geraakt. Aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat het boek een beetje langdradig opstart. Het duurt een tijdje voordat de mensen ook echt aan de cursus beginnen. Nadat ze eenmaal zijn begonnen aan de cursus en op Bali terecht zijn gekomen, maakt het verhaal veel meer vaart en wil je continue door blijven lezen. Echter is het vaak wel zo, of in ieder geval was dat bij mij het geval, dat sommige hoofdpersonen je meer aanspreken dan anderen. Als je dan aan een nieuw hoofdstuk begint en je ziet dat je minst favoriete personage de hoofdpersoon is in dit hoofdstuk dan kan dat soms wel even een drempel zijn om door te lezen.

Wat ik zelf erg mooi vind aan het boek is hoe alle karakters zo'n grote ontwikkeling hebben doorgemaakt ten tijde van de cursus. Dit is ook goed te zien in de vreselijke gebeurtenis waar de cursisten mee te maken krijgen (om spoilers te voorkomen zal ik niet weggeven wat voor gebeurtenis dit dan precies is). Als je ziet hoe groot de verandering bij alle zes de hoofdpersonen is geweest gedurende een week op Bali, kan je niet anders dan trots zijn op deze personen.

Fiona Higgins weet in Onverschrokken ook een gezonde dosis humor te stoppen. Zo krijgen de drie vrouwen uit de groep een zogeheten 'vagina-spa'. We lezen mee met Janelle die ook deze spa ondergaat: "Janelle wist niet wat ze verontrustender vond: het gevoel van hete rook die rond haar geslachtsdelen kringelde of het feit dat een vreemde zo dichtbij zat om de kolen aan te wakkeren." Met name als je helemaal in het verhaal zit, kan je je heel goed voorstellen hoe gek dit eruit moet zien en zorgt dit stuk in het verhaal voor een glimlach bij de lezer.

Voor de fans van Fiona Higgins zal een van de karakters van dit boek hun bekend voorkomen. Het karakter Cara kwam namelijk eerder al voor in het boek Pas jij even op? Als je dit boek niet gelezen hebt dan is de verhaallijn van Cara heel goed te volgen, maar voor de echte fans van deze schrijfster is dit een leuk extraatje.

Onverschrokken is een prachtig boek over hoe zes verschillende mensen op Bali bij elkaar komen. Samen ondergaan ze hun grootste angsten, wat zorgt voor hechte vriendschappen. Met name de uitwerking van de karakters is geweldig gedaan. Iedereen heeft een compleet andere achtergrond en een heel eigen persoonlijkheid. De karakters spatten van het boek af en komen echt tot leven. De langdradigheid die dit soms met zich meebrengt nemen we dan ook voor lief. Het verhaal is mooi, spannend en soms zelfs humoristisch wat een heerlijke combinatie is voor deze roman.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Overschrokken - Fiona Higgins

Onverschrokken

1  2  3  4  5

Onverschrokken van Fiona Higgins is een adembenemende roman die niet alleen over angst gaat, maar ook over moed op het moment dat het erop aankomt. Van Higgins verschenen eerder Pas jij even op? En Weg van alles. Zes mensen ontmoeten elkaar op het zonovergoten Bali om bij een flamboyante goeroe een cursus ‘Overwin je angst’ te volgen. Hun achtergronden zijn even divers als de dingen waar ze bang voor zijn, die variëren van angst voor vliegen, spreken in het openbaar, hoogtes, intimiteit, falen en de dood. Terwijl de groep de nodige uitdagingen moet doorstaan, groeien er warme vriendschappen en bloeit de liefde op. Maar een week vol zon en warmte slaat in één moment om wanneer het ondenkbare gebeurt: de groep belandt in levensgevaar en ieders moed wordt tot het uiterste getest.