Recensie: Opstaan RECENSIE

Recensie: Opstaan - Jackie van Laren

Voor wie het voorafgaande boek Vallen nog niet gelezen heeft: Ga. Dat. Doen. Maar ook als je mijn dringende advies negeert en Vallen niet gaat lezen, is Opstaan prima op zichzelf staand te lezen. In het begin zet schrijfster Jackie van Laren namelijk nog even op een rijtje wat er gebeurd is en waar we nu zijn in het verhaal.

Inmiddels is Anne na een periode waarin haar tranen rijkelijk vloeiden, met vriendin Georgie op het Britse eiland St. Mary's beland. Samen runnen ze daar een klein restaurantje. Als Anne tijd over heeft, werkt ze zo goed en kwaad als het gaat aan haar nieuwe roman. Maar haar belangrijkste bezigheid is het vergeten van Rory. Op zich lukt dat aardig, op een eiland waar men zich niet interesseert voor dingen als roddelbladen en nieuws over de showbusiness. En toch... doordat Anne met alle liefde via Skype contact houdt met Rowland (de zoon van Rory) blijft ook zijn vader maar al te vaak in haar gedachten. Die gedachten worden werkelijkheid als Woz, een bekende kok die tijdelijk werkt vanuit Seaview Villa, op het vasteland een vriend ontmoet en hem uitnodigt op het eiland. Een vriend die luistert naar de naam Rory... Nadat Anne en Rory elkaar totaal onverwacht in de ogen staren is de grote vraag: hoe nu verder?

Rory en Anne mogen elkaar dan wel letterlijk weer gevonden hebben, maar in hun hoofd en hart is dat nog lang niet zo. Althans, dat geldt voor Anne. Rory daarentegen weet zekerder dan ooit dat hij maar één ding wil: een lang leven samen met Anne en Row. De schrijfster vond dat, nadat in Vallen Anne een groot deel van haar leven omgooide, het nu tijd was voor Rory om datzelfde te doen. En dat doet hij: het bandleven en zijn Hollywoodbestaan probeert hij achter zich te laten om aan Anne te laten zien dat hij echt helemaal klaar is voor Huisje Boompje Beestje. Op één plek, met haar aan zijn zijde. Het boek draait om de vragen of Rory Anne daarvan kan overtuigen, en of Anne genoeg vertrouwen in hem kan hebben.  Als Rory op een dag het dagboek van Anne vindt en er iets in schrijft, is dat het begin van de zoektocht naar antwoorden op die vragen.

Jackie van Laren heeft een schrijfstijl waardoor je volledig wordt opgeslokt in het verhaal. Dat was al zo bij haar eerder verschenen Q-trilogie, en dit geldt ook voor Vallen en voor Opstaan. Het is pakkend, meeslepend en heftig. Door het oog voor detail zie je het hele eiland voor je en ervaar je het bijna alsof je er zelf bij bent. Haar boeken zijn typische chicklits met veel ruimte voor intense emoties, humor, zelfspot, romantiek en spanning. Leuk is dat elk hoofdstuk een soort subtitel heeft die de kern van dat hoofdstuk weergeeft. Korte titels, net zoals al haar boeken: goed voor de 'hashtagability' volgens de schrijfster. Het wisselende perspectief tussen Rory en Anne zorgt ervoor dat je hen allebei goed kan begrijpen en met ze mee kan leven. Ook de personages van Georgie en Woz voegen echt iets toe aan het verhaal. Elk personage in het boek heeft duidelijke eigen karaktertrekken en taalgebruik: je weet meteen welk hoofdstuk over wie gaat. De karakters zijn herkenbaar neergezet. Het verhaal en de plot staan als een huis en het is héél moeilijk om dit boek weg te lezen als je er eenmaal aan begonnen bent.

Opstaan was zo'n boek waarbij het erg is als je het einde hebt bereikt, want dat betekent weer een tijdje wachten op haar volgende boek... Een Nederlandse schrijfster met internationale allure!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Opstaan - Jackie van Laren

Opstaan

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Anne Millers hart is gebroken. Na een stormachtig jaar met haar grote liefde, de wereldberoemde rockster Rory Maquary, is hun relatie gestrand. Nadat ze uitgehuild was, heeft ze zich herpakt en nu leidt ze een rustig, teruggetrokken leven op St. Mary’s, het hoofdeiland van de Britse Scilly-eilanden, waar ze samen met een vriendin een restaurantje runt en Rory probeert te vergeten.

Rory wil Anne helemaal niet vergeten. Hij snapt nog altijd niet waarom het misging, en wil niets liever dan haar vinden en het goedmaken. Maar Anne heeft alle contact met hem voorgoed verbroken en wil niet gevonden worden. Met de moed der wanhoop probeert Rory er dan maar samen met zijn zoontje het beste van te maken.

Tot Rory de flamboyante tv-kok Woz leert kennen, met wie hij dikke maatjes wordt. Woz nodigt hem uit om een keer langs te komen op zijn nieuwste kooklocatie, een restaurantje van twee vrouwen op St. Mary’s. Een klein reisje met onverwacht grote gevolgen…