Recensie: Vier vrouwen en een boot RECENSIE

Recensie: Vier vrouwen op een boot - Janette Benaddi, Niki DOeg, Frances Davies en Helen Butters

Op 20 december 2015 roeiden de Yorkshire Rows de haven van La Gomera uit, op weg om de Atlantische Oceaan over te roeien. Dit team bestond, in vergelijking met alle andere teams, uit vier doodgewone vrouwen van in de veertig. Janette, Helen, Niki en Frances begonnen ondanks hun gezin, werk en leeftijd aan het avontuur van hun leven. Vier vrouwen en een boot is het inspirerende en waargebeurde verhaal van deze vier auteurs, waarin je ze volgt op de voorbereiding en de overtocht van 67 dagen. "Je kunt de oceaan pas oversteken als je de moed hebt de kust achter je te laten" – Christoffel Columbus

Op 3 mei 2013 stuurde Frances Davies een e-mail aan Niki Doeg, Janette Benaddi en Helen Butters. Hierin stond onder andere: "Herinneren jullie je nog wat ik voorstelde tijdens het diner op de roeiclub? Ik weet dat het gek klinkt, maar ik geloof echt dat we deze race aankunnen. Andere mensen hebben het ook gedaan, en wij zijn toch zeker net zo goed als zij?" Binnen 13 minuten reageerde Janette. Zij deed mee. Na lang wikken en wegen besloten ook Helen en Niki mee te doen aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld en zo waren de Yorkshire Rows geboren.

Vier vrouwen en een boot is een bijzonder verhaal, hartverwarmend en motiverend. In zestien hoofdstukken volgen we deze vier krachtige vrouwen vanaf het idee tot aan de terugkomst, nadat ze de finish in Antigua hebben behaald. Het is interessant om te lezen hoe de eerste trainingen verliepen en hoe dit team op pad ging voor sponsoren. Wat maakt deze vrouwen dan zo bijzonder? Het gaat om doodgewone vrouwen, met doodgewone banen en echtgenoten en kinderen. Iedereen kent wel dat gevoel van vastgeroest zitten in het dagelijkse leven. Deze vrouwen gaan het avontuur aan en laten de dagelijkse sleur achter zich. Ze storten zich voor meer dan 2 jaar in de wereld van roeien, zonder ook maar enige ervaring en kennis te hebben. Dat maakt het boek soms ook ontzettend grappig. De naïviteit waarmee ze starten laat zien hoe menselijk en gewoontjes ze zijn en daardoor wordt het boek nog mooier.

"Ze roeiden zich regelrecht de recordboeken en de harten van mensen in. Velen werden geïnspireerd door de prestatie van deze (on)gewone vrouwen."

De schrijfstijl van Vier vrouwen en een boot is zeer prettig. Dat is extra knap, zeker als je bedenkt dat dit boek voortkomt uit de verhalen van vier verschillende vrouwen. Het boek lijkt soms dan ook een soort interview schrijfstijl te hebben, alsof de vrouwen samen napraten op de bank over hoe het allemaal is verlopen. Natuurlijk hebben ze ieder dezelfde roeitocht gedaan, maar toch weten ze heel mooi te beschrijven hoe ze dat als individu hebben ervaren. Ze vertellen heel open en eerlijk over de hindernissen die ze tegen kwamen in het leven en over de angsten die ze hadden. Want, hindernissen waren er meer dan genoeg...  zoals de eerste oefen roeitocht op de Noordzee, de zeeziekte van Helen, de blaren en zweren, en zelfs een heuse orkaan! Het is altijd duidelijk wie er op dat moment aan het woord is in het boek en iedere vrouw komt uitgebreid aan bod. Het resultaat is een mooie samensmelting van verschillende  invalshoeken. Het is mooi om te lezen hoe verschillend deze vrouwen zijn en hoe dat effect heeft op de roeitocht.

Vier vrouwen en een boot is een ontzettend bijzonder boek, wat iedere vrouw zou moeten lezen. Bij het lezen van dit boek ontstaat een overweldigend girl power gevoel en het zet je aan het denken over je eigen dromen en ambities. Ook mannen zouden dit boek zeker kunnen waarderen. Het is een welkome herinnering dat het leven na het welkbekende 'huisje, boompje, beestje' niet ophoudt, maar dat je jezelf moet blijven uitdagen en dat je je dromen na moet jagen. Hoe gek die dromen dan ook mogen zijn en wat anderen er ook van zullen vinden. Waarom zou het grootste avontuur van je leven niet op je veertigste beginnen?

Dit was de Chicklit.nl recensie van Vier vrouwen op een boot - Janette Benaddi, Niki DOeg, Frances Davies en Helen Butters

Vier vrouwen en een boot

1  2  3  4  5

Dit is het ongelooflijke - en waargebeurde - verhaal van vier gewone werkende vrouwen die een enorme uitdaging aangingen en ook nog een wereldrecord vestigden!

Op 20 december 2015 roeiden zevenentwintig teams de haven van La Gomera uit. Het waren allemaal getrainde sporters, op één team na. Dat bestond uit vier doodgewone vrouwen, die op het punt stonden een uitzonderlijke prestatie te leveren.

La Gomera was de startplaats van de Talisker Whiskey Atlantic Challenge, ofwel de zwaarste en moeilijkste roeiwedstrijd ter wereld. Deelnemers moeten 3000 mijl over de Atlantische Oceaan afleggen, waarbij blaren, haaien, zeeziekte en ernstig slaaptekort meer regel dan uitzondering zijn.

Maar Janette, Niki, Helen en Frances hadden een droom, en niets - of dat nu hun ietwat gevorderde leeftijden, kinderen, banen of echtgenoten waren - kon ze tegenhouden!