Recensie: Verwoest RECENSIE

Recensie: Verwoest - Margje Woodrow

Juul maakt een moeilijke periode door. Drie maanden geleden is haar grote broer omgekomen bij een verkeersongeluk. Hierdoor was haar mama zo uit zichzelf van verdriet dat ze moest worden opgenomen in een instelling. Door deze hele situatie zijn haar punten op school ook enorm gezakt. Als ze aan het graf van haar broer zit, merkt ze plots een enveloppe op: Ze moet een 'dare' doen in ruil voor de waarheid over zijn dood. Hierdoor raakt het leven van Juul nog meer in de war. Was het dan toch geen ongeluk? Wie zit hier achter? Zich blind starend op deze vragen stort ze zich in een reeks van dares waar geen einde aan lijkt te komen.

De jeugdthriller Verwoest van Margje Woodrow is écht de naam van thriller waardig. Vanaf de eerste bladzijde voel je de spanning in de lucht hangen, ben je meteen gegrepen door het verhaal. En die vaart blijft in het hele boek behouden tot helemaal op het einde.

Hoewel er wel een grote vaart in het verhaal zit, was ik in het begin niet helemaal overtuigd van het verhaal. Het lijkt zo onrealistisch, de dares die Juul moet doen zijn al in het begin zeer intens. Ik vroeg me bij de eerste twee dares al af waar het zou eindigen! Nu, op het einde wordt alles wel duidelijk en dan zie je alles in een nieuw licht, dus blijven doorlezen is mijn raad!

Mede door dit onrealistisch begin, duurt een ook een tijdje voordat je Juul als een waarheidsgetrouw personage gaat beschouwen. Zonder verder na te denken gaat ze elke dare aan die haar pad kruist om de waarheid te weten te komen. Ook hier geldt dat je haar meer en meer gaat begrijpen terwijl het boek vordert, tot je uiteindelijk helemaal met haar mee kan leven.

Margje Woodrow heeft een heel filmische schrijfstijl. Je kan alle gebeurtenissen zo voor je ogen zien gebeuren, Verwoest zou geen slechte film worden. Deze schrijfstijl maakt het boek nog spannender, de schrijfstijl ondersteunt het thema van het boek bijzonder goed. Hoe verder je in dit boek leest, hoe spannender het ook wordt. Naar het einde toe, kan je het boek echt niet meer laten liggen!

Dat einde is overigens zeer verrassend! Natuurlijk heb je wel een vermoeden wie degene is die de dares aan Jules geeft, maar het is natuurlijk niet wie je denkt. Ook de motieven van de dader zijn bijzonder! Het is vooral heel leuk dat Margje Woodrow de dader ook anoniem aan het woord laat in enkele korte hoofdstukken. Zo krijg je meer informatie over de dader en kan je met die info verder speculeren.

Verwoest van Margje Woodrow is een razend spannende jeugdthriller die ook vlot te lezen is voor volwassenen. Na een ietwat ongeloofwaardig begin, wordt je meegesleurd in de wereld van Juul die je niet meer loslaat. Het boek blijft spannend tot op het einde, wanneer de geheel onverwachte dader wordt ontmaskerd...

Dit was de Chicklit.nl recensie van Verwoest - Margje Woodrow.

Verwoest

1  2  3  4  5