Recensie: Jachthonden RECENSIE

Recensie: Jachthonden - Jorn Lier Horst

Jachthonden volgt rechercheur Wisting, die goed bekend staat in zijn vak totdat de hoofdverdachte uit een zaak van zeventien jaar geleden vrijkomt en rondbazuint dat het bewijsmateriaal vervalst is. Deze zaak was voor Wisting al een lastige zaak; hij heeft het nooit echt kunnen verwerken. Hij weet van zichzelf dat hij nooit bewijsmateriaal zou vervalsen, maar hij kan er niet omheen dat de verdachte gelijk heeft. Hij wordt geschorst, maar hij is vastberaden de vervalser op te sporen. Ook Wistings dochter Line, journaliste, kan deze zaak niet loslaten en gaat op onderzoek uit.

Jachthonden kreeg in het buitenland al vele grote prijzen, onder andere de Gouden Revolver en de prijs voor de beste misdaadroman volgens het Genootschap van Zweedse misdaadschrijvers. Jorn Lier Horst was vroeger zelf hoofd van de recherche, dus hij weet waar hij over spreekt. Het is onderdeel van de Wisting-serie (dit is officieel deel acht), die allemaal losstaand te lezen zijn. Dit is overigens pas het tweede deel in de serie dat vertaald is naar het Nederlands, dus Nederlandse lezers moeten nog even nagels bijten of de vorige en volgende delen ook vertaald worden.

Deze thriller klinkt redelijk 'standaard'. Het verhaal volgt een rechercheur en een journaliste, er wordt een moord opgerakeld uit het verleden, er wordt een nieuwe moord gepleegd en ergens moet en zal er een verband bestaan tussen die twee. Wisting heeft het allemaal nogal moeilijk op dit moment, waardoor hij niet als zichzelf te werk kan gaan, maar zijn dochter Line wil maar al te graag op onderzoek uit en is nieuwsgierig op elk gebied. Dit is
al ruim bekend bij verschillende andere thrillers, maar gelukkig maar Horst met zijn schrijfstijl veel goed. Het boek leest heerlijk weg door de beeldende schrijfstijl. Wat bij een thriller vaak een lastig punt is, is hoe luguber een schrijver de scènes maakt. Gelukkig koos Horst ervoor om het mooi en rustig te houden: er wordt niets gemist. Deze boeken zouden zo films kunnen worden, want het lijkt zich als een film voor je af te spelen.

Horst heeft de spanning zorgvuldig opgebouwd in Jachthonden. Aan het begin lijkt het een
alledaags, bijna roman-soortig boek te zijn, maar al snel voel je de spanning door de letters kruipen. Er zijn ontzettend veel details te vinden in het verhaal, waardoor het boek al snel als een soort puzzel gaat aanvoelen. Het kan toch niet zo zijn dat je verbanden mist? Door deze vele details is het boek niet altijd even geloofwaardig, maar het leest wel prettig. Het is een heel eigen schrijfwijze waar ik voor ben gevallen.

Jachthonden is misschien niet de meest originele thriller, maar het is zeker een goed geschreven thriller. Het blijft een beetje steken in de inhoudelijke kwaliteit, maar het is vermakelijk en menig thriller-fan (zowel fans van Scandinavische- als niet-Scandinavische thrillers) zal hiervan kunnen genieten. Nu maar hopen dat de rest van de verhalen over Wisting snel worden vertaald!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Jachthonden - Jorn Lier Horst

Wisting Kwartet - Jachthonden

1  2  3  4  5

Zeventien jaar geleden leidde William Wisting het onderzoek in een van Noorwegens meest beruchte strafzaken, de moord op de jonge Cecilia Linde. Als men ontdekt dat het bewijs is vervalst, wordt Wisting geschorst. Het ziet ernaar uit dat er een man onterecht is veroordeeld voor de moord, en de media ruiken bloed. Wisting heeft zijn leven gewijd aan de jacht op criminelen. Maar nu is hij degene op wie jacht wordt gemaakt. Om uit te vinden wat er daadwerkelijk is gebeurd moet Wisting zelf op onderzoek gaan, en niemand mag weten van zijn onderzoek. De pers gaat zijn gangen nauwlettend na en dus vraagt hij hulp aan zijn dochter Line, een journalist. De vermissing van opnieuw een jonge vrouw vormt het startschot voor een zinderende race tegen de klok. Wisting en zijn dochter moeten iedereen nét een stap voor proberen te blijven.