Recensie: Een verhaal uit de zonnestad RECENSIE

Recensie: Een verhaal uit de Zonnestad - John-Alexander Janssen ​

Hoewel Hamza zijn studiekeuze al heeft gemaakt, gaat hij toch met twee vrienden mee naar de open dag van de universiteit in Damascus. Hamza komt een meisje, Zania, tegen op wie hij op slag verliefd is. Hij volgt haar en belandt bij een proefcollege filosofie, dat gegeven wordt door professor al-Iskandri, de vader van Zania. Niet alleen vindt Hamza die dag de liefde van zijn leven, maar ook zijn liefde voor filosofie wordt aangewakkerd. Hamza, een student bouwkunde, schrijft zich in voor de lessen filosofie en gaandeweg leert hij langzaam meer over Zania en haar mysterieuze familie.

Een verhaal uit de Zonnestad weet meteen de aandacht te trekken en leest makkelijk weg. Het boek kent een goede afwisseling tussen dialoog en omschrijving. De dialogen zorgen voor extra levendigheid en voorkomen dat het boek moeilijk wegleest. Anderzijds zorgen de gedetailleerde omschrijvingen ervoor dat je ervaart wat Hamza ervaart, voelt en ziet. Je hebt snel veel sympathie voor hem en deelt zijn wensen. Door precies de juiste omschrijvingen ben je net als Hamza nieuwsgierig naar de familie al-Iskandri en voel je je net zo ongeduldig om meer over hen te weten te komen.

Hoewel Hamza de hoofdpersoon is en alleen een kijkje in zijn hoofd geboden wordt -het verhaal wordt verteld vanuit de ik-verteller- krijg je alles wat Hamza over Zania leert kennen ook mee. Ze is een sterke vrouw met een duidelijke eigen mening. De cultuur in Damascus is anders dan in Nederland en toch weerhoudt dat Zania niet om achter haar eigen dromen en ideologie aan te gaan. Zania's persoonlijkheid zorgt ervoor dat je net als Hamza steeds nieuwsgieriger wordt naar de dochter van professor al-Iskandri.

Schrijver John-Alexander Janssen heeft duidelijk verstand van de cultuur in Damascus en weet de filosofielessen van Hamza duidelijk te omschrijven. Echter weet de schrijver ook te voorkomen dat de college's die Hamza volgt overkomen als droog en weet hij je aandacht goed bij de les te houden. Letterlijk en figuurlijk. Zo was onder andere een discussie over Socratis goed te volgen, of je nu verstand hebt van deze filosoof of niet.

Niet alleen gaat het verhaal in Een verhaal uit de Zonnestad over de liefde die Hamza voor Zania voelt, maar ook over de naderende burgeroorlog, hoewel deze pas erg laat in het verhaal naar voren komt. Echter wordt dit wel op een natuurlijke manier in het verhaal verweven. Zonder de lezer het te doen duizelen met te veel details over de problemen in het moderne Midden-Oosten, weet de schrijver toch een duidelijk beeld te schetsen bij deze situatie en raak je als lezer de kluts niet kwijt.

Een verhaal uit de Zonnestad is de debuutroman van John-Alexander Janssen, maar aan niets doet vermoeden dat het zijn eerste roman is. Het verhaal is boeiend, de schrijfstijl is fijn en het verhaal is dusdanig intrigerend dat je niet anders kan dan de pagina's in rap tempo omslaan. Een echte aanrader voor de liefhebber van romans.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Een verhaal uit de Zonnestad - John-Alexander Janssen ​

Een verhaal uit de Zonnestad

1  2  3  4  5

Liefde, familiegeheimen en de voorafschaduwing van een burgeroorlog

Damascus. Op een open dag van de universiteit ziet Hamza, aankomend student bouwkunde, het meisje van zijn dromen. Hij besluit Zania, zoals ze zal blijken te heten, te volgen en belandt zo bij een proefcollege filosofie waar hij erachter komt dat de begeesterende professor Sinna al-Iskandri voor haar geen vreemde is. Hij schrijft zich in voor een bijvak filosofie en raakt zo langzaam verder in de ban van Zania en de geheimzinnige familie Al-Iskandri.