Recensie: De stiefvader RECENSIE

Recensie: De stiefvader - Mary Higgins Clark​

Celia Foster krijgt voor haar vierendertigste verjaardag een huis cadeau van haar echtgenoot Alex Nolan. Het is een woning met een duistere geschiedenis. Twintig jaar geleden vond daar namelijk een bloedbad plaats, waarbij Celia's moeder om het leven kwam. Volgens de kranten is ze toen vermoord door haar eigen dochter. Ook zou het meisje haar stiefvader, Ted Cartwright, hebben beschoten. Deed ze dat met opzet en in koelen bloede? Was het een tragisch ongeluk? Waar ligt de waarheid? Dat zijn de vragen die Mary Higgins Clark je in De stiefvader toewerpt.

Vanaf het moment dat Celia, Alex en hun vierjarige zoontje Jack in het huis trekken, wordt het mysterie rond de dood van Celia's moeder weer opgerakeld. Ook duiken er nieuwe lijken op, die verband houden met het huis en de schietpartij die daar twintig jaar geleden plaatsvond. Wat dat verband precies is, is aan jou om uit te zoeken. En dat is nog niet zo simpel! Veel stukjes informatie rondom nieuwe en oude gebeurtenissen worden je namelijk niet gegeven door een alwetende verteller, maar via gedachtestromen en interpretaties van personages, waardoor je eigenlijk nooit zeker weet wat nou precies de feiten zijn. Ondertussen leef je mee met Celia. Je gunt het haar om de waarheid te achterhalen over haar ongelukkige jeugd.

Toegegeven, Mary Higgins Clark geeft aan het begin van het verhaal iets teveel prijs over de personages, waardoor het plot een tikkeltje minder spannend en mysterieus is dan het had kunnen zijn. Toch blijft De stiefvader een leuke puzzel. Er wordt nog genoeg verdoezeld om een fan van detectives zoet te houden.

Het verhaal draait niet om één politieonderzoek, wat vaak het geval is met soortgelijke boeken. Naast een team van rechercheurs, die trouwens totáál niet op één lijn liggen, gaan ook Celia en Dru, een lokale journaliste, op onderzoek uit. Daardoor schieten de verdenkingen alle kanten op en blijf je je afvragen wiens versie van de waarheid je moet geloven. Dat maakt het plot heel boeiend en intrigerend.

De vele verschillende visies en snelle wisselingen van perspectief die je als lezer voorgeschoteld krijgt, maken het boek wel een beetje moeilijk. Bovendien komen er een stuk of twintig personages in voor en volgen de ontwikkelingen elkaar in een rap tempo op, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt. Fans van Mary Higgins Clark zullen dat wel gewend zijn, maar voor nieuwe lezers is het opletten geblazen! Je moet je aandacht er echt bij houden met dit boek! De schrijfstijl is gelukkig wel heel prettig: geen moeilijke woorden of warrige zinnen. Daardoor leest het boek toch nog enigszins vlot weg.

De stiefvader is een intrigerend verhaal over het treurige familieverleden van Celia Foster, dat wordt opgerakeld als zij opeens in het huis komt te wonen waar haar moeder jaren geleden is vermoord. Het is één grote zoektocht naar de waarheid, die je Celia al vanaf de eerste bladzijde gunt te ontdekken. Je maakt kennis met tientallen personages en visies, wat het plot een extra mysterieus tintje geeft. Niet enorm spannend, maar wel een leuke puzzel voor liefhebbers van detectives en thrillers.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De stiefvader - Mary Higgins Clark​

De stiefvader

1  2  3  4  5