Recensie: Liefde met een gebruiksaanwijzing RECENSIE

Recensie: Liefde met gebruiksaanwijzing​ - Aline van Wijnen

Tekstschrijfster Robin is op zich best tevreden met haar single bestaan. Tuurlijk, het is balen als een van je grootste opdrachtgevers de samenwerking beëindigt. En de luidruchtige buurvrouw met nog veel luidruchtigere kinderen is ook lang geen pretje. Maar over het algemeen gaat het helemaal goed met Robin. En dat met die opdrachtgever probeert ze op te lossen door zo veel mogelijk te netwerken. Op een netwerkborrel treft ze de knappe Max, die ze toevallig al eens eerder op een terras had ontmoet. Max komt met een totaal onverwacht voorstel om te gaan samenwerken aan een project over de liefde. Hij fotografeert, Robin schrijft. Samen gaan ze elke zaterdag op pad om de meest bijzondere stelletjes te portretteren. Er ontstaat een vriendschap. Want meer dan dat ziet Robin absoluut niet zitten...

Liefde met gebruiksaanwijzing gaat uiteraard over de liefde, maar ook over vriendschap en familiebanden. Wat de liefde betreft probeert Robin zichzelf te beschermen, omdat ze niet weer gekwetst wil worden. Daarom laat ze haar gevoelens voor Max niet uit de hand lopen. Althans, dat probeert ze... want hun vriendschap groeit uit tot een bijzondere band en ze genieten van de tijd die ze samen doorbrengen. Door de groeiende band met Max en een nieuwe vriendschap met Svetna, kan Robin steeds minder tijd besteden aan haar vriendin Alix. De ogen van Robin worden door deze twee nieuwe vriendschappen, steeds meer geopend. Langzaam ziet ze in dat haar band met Alix niet gelijkwaardig is. Het is heel mooi om te lezen hoe Robin steeds meer leert dat ze Alix niet kan veranderen, maar wél hoe ze zelf met de situatie omgaat. En het allermooiste is deze ontwikkeling uiteindelijk de vriendschap overleeft en zelfs ten goede komt!

Maar terug naar Max. De worsteling van Robin met zichzelf, moet ze uiteindelijk verliezen: ze dreigt na vele pogingen om zichzelf én Max voor de gek te houden, toch hoteldebotel verliefd te worden op hem. En hij is dat allang op haar. Maar wie dan al hoopt op een eind-goed-al-goed-verhaal, komt bedrogen uit. Want het verleden van Max haalt hem in, en dat zorgt ervoor dat hij en Robin een hoop te verwerken hebben. Waar Robin zichzelf tegen wilde beschermen mislukt: ze wordt gekwetst. Is hun band sterk genoeg om daar doorheen te komen? Dat is de vraag die Liefde met gebruiksaanwijzing spannend houdt.

Schrijfster Aline van Wijnen hanteert een vlotte schrijfstijl waardoor je helemaal het verhaal in wordt gesleept. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Robin, waardoor het je als lezer makkelijk wordt gemaakt om met haar mee te leven. Er is humor, zelfspot, herkenbare situaties... kortom: Liefde met gebruiksaanwijzing kan met recht een typische chicklit worden genoemd. Ten opzichte van het vorige boek Halsoverkop, valt op dat Aline van Wijnen echt gegroeid is als schrijfster. Ze weet de spanning beter vast te houden en beschrijft meer van de omgeving, zodat je je als lezer echt onderdeel van het verhaal waant. Alsof je meekijkt in het leven van Robin.

Voor liefhebbers van chicklits is dit boek een absolute aanrader die je in één ruk uitleest!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Liefde met gebruiksaanwijzing​ - Aline Wijnen

Liefde met gebruiksaanwijzing

1  2  3  4  5

Mannen! Werden ze maar geleverd met een handleiding. Of een lieve helpdeskmedewerker. Of íéts. Aline van Wijnen beschrijft in Liefde met gebruiksaanwijzing op hilarische wijze hoe lastig de tweeëndertigjarige Robin het vindt om haar weg te vinden in haar werk, en vooral in de liefde. Want hoe leuk haar vlam Max ook is, hij is ook best wel ingewikkeld.