Recensie: De Keerzijde RECENSIE

Recensie: De Keerzijde - Michael Connelly

Harry Bosch is privédetective in Californië en hij is geen gewone detective. Hij heeft geen kantoor, promoot zichzelf niet, blijft het liefst op de achtergrond en is erg kieskeurig. Hij neemt niet zomaar zaken aan. Hierdoor specialiseert hij zich onder alle andere privédetectives. Hij heeft veel ervaring opgedaan bij het LAPD, Los Angeles Police Department, en al snel staat zijn nieuwe klant voor de deur. Een miljardair vraagt om zijn verloren geliefde, die op dat moment zwanger was van hun kindje, voor hem op te sporen. Al snel merkt Bosch dat in deze zaak niet alleen zijn eigen leven, maar ook het leven van de vrouw op het spel staat. Bij zijn bijbaan bij een klein politiebureau stuit hij op een serieverkrachter die gruwelijke dingen doet met zijn slachtoffers en Bosch moet de touwtjes aan elkaar knopen voor het te laat is.

Schrijver Michael Connelly is zogezegd een 'oude rot in het vak'. Hij heeft ruim dertig boeken gepubliceerd en weet altijd de lezer te pakken. De Keerzijde is zijn nieuwste vertaalde boek en in het Engels heeft hij alweer zijn volgende boek uitgegeven. Hij is gek op schrijven en dat valt van de bladzijdes te voelen: een doorgewinterde schrijver met liefde voor zijn personages. Het is dus niet voor niets dat Harry Bosch, het hoofdpersonage in De Keerzijde, zo snel vertrouwd voelt.

Het mooie aan de verhalen van Michael Connelly, en zo dus ook dit verhaal, is dat de verhaallijn altijd tot in de puntjes klopt. Overal is over nagedacht en zelfs de kleinste details zijn bewust gekozen. Dit voelt soms wat overweldigend, er is geen ruimte voor non-perfectie in het verhaal. Het verhaal is geschreven vanuit twee verhaallijnen: Harry als privédetective en Harry als ondersteunende rol in het politiebureau. De schrijfstijl is vooral mannelijk, stoer. Er is aandacht voor verbale discussies die soms erg hoog kunnen oplopen en het hele boek voelt onverschrokken aan. Dit kan met recht een mannenthriller genoemd worden.

Wat daarbij het nadeel is, is dat er een stukje gevoel miste. De thriller is fantastisch geschreven, maar komt op sommige momenten niet helemaal binnen bij de lezer. Bij een mannenthriller is dat misschien gewenst, maar als vrouw een mannenthriller lezen kan soms wat problemen geven. Harry Bosch is wel goed uitgewerkt en al snel is de lezer totaal verbonden met hem, wat dan weer heel veel goed maakt.

Er worden veel namen van bedrijven genoemd in dit boek. Het gebeurt zo vaak, dat het opgevallen moest worden tijdens het lezen. Het lijkt bijna of er reclame gemaakt wordt in het boek, iets wat vaak niet zo goed valt bij lezers. Het scheelt wel dat de namen van de personages goed uit elkaar te houden zijn en dat, dat geen verwarring oplevert, dus als lezer is het, het beste om over de namen van de bedrijven heen te lezen.

De Keerzijde is een prima thriller voor iemand die houdt van stoere thrillers, een ijzersterk plot en een fijne schrijfstijl. Voor lezers die wat meer op de gevoelens in wil gaan, is dit misschien niet meteen de beste keuze. Toch weet Michael Connelly verschillende type lezers om zijn vinger te winden door Harry een ontzettend tof personage te maken. Er zijn al meerdere boeken over hem geschreven en er komen er waarschijnlijk nog meer, dus vervelen hoeven we ons niet!

Dit was de Chicklit.nl recensie van De Keerzijde - Michael Connelly

Harry Bosch 19 - De keerzijde

1  2  3  4  5

Harry Bosch is de nieuwste privédetective van Californië. Hij maakt geen reclame, heeft geen kantoor, en is zeer kieskeurig. Maar zijn meer dan dertig jaar ervaring bij de LAPD, de Los Angeles Police Department, zegt genoeg.

Al snel staat een van de rijkste mannen van Californië bij hem op de stoep. De miljardair nadert het einde van zijn leven en kijkt vooral op één ding met berouw terug. Ooit had hij een gepassioneerde relatie met een Mexicaanse, wat ongehoord was in die tijd. Toen zijn grote liefde zwanger raakte, verdween ze spoorloos. Wat is er van haar geworden? Kreeg ze het kind? En waar is het dan nu?

Harry merkt onmiddellijk dat door de enorme belangen die op het spel staan niet alleen zijn eigen leven gevaar loopt, maar ook dat van degene die hij zoekt. Tegelijkertijd kan Harry het politiewerk toch niet helemaal loslaten en werkt hij als parttime rechercheur bij een klein politiebureau. Daar komt hij op het spoor van een serieverkrachter in een van de meest verbijsterende en gevaarlijke zaken van zijn toch al lange carrière.