Recensie: Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum RECENSIE

Recensie: Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum - Benjamin Alire Saenz

Aristoteles (die liever Ari genoemd wordt) weet niet goed wat hij van het leven moet verwachten. Hij denkt er veel over na, maar kan de geheimen van het leven niet ontdekken. Op school heeft hij geen vrienden, maar vrienden interesseren hem ook niet zo. Tot hij Dante tegenkomt bij het zwembad. Buiten het feit dat ze allebei naar filosofen vernoemd zijn, lijken ze helemaal niet op elkaar. Toch worden ze beste vrienden en veranderen ze elkaars leven.

De inhoud van het boek even buiten beschouwing gelaten, wat een betoverend mooie cover heeft Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum! Op de cover is een sterrenhemel zichtbaar, samen met allemaal kleine tekeningen. Je kan op deze cover steeds dingen blijven ontdekken, zonder het beu te raken. Het boek heeft ook een enigszins opmerkelijke titel, die heel lang is maar gek genoeg toch goed klinkt.

Naar die titel wordt er in het boek overigens vaak verwezen, je kan dus wel zeggen dat de titel heel goed gekozen is. Een voorbeeld vind je op het moment dat Ari zijn vriend Dante ontmoet: 'Dante was een nieuw raadsel, in een universum vol raadsels.' Benjamin Alire Saenz schrijfstijl neemt je helemaal mee naar de wereld van Ari, hij pent zo'n prachtige zinnen neer dat je soms eens moet stoppen om er wat langer van te genieten. Houd je notitieboekje alvast klaar om af en toe wat te noteren...

Het verhaal in Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum  is geschreven vanuit het perspectief van Aristoteles, een tiener die worstelt met zichzelf. Het genre is dan ook snel duidelijk, namelijk young adult of 'coming of age'. Het verhaal is echter niet meteen duidelijk. In het begin heb je nog niet echt een idee waar het boek juist heen wil, welk verhaal Saenz wil vertellen. Hoewel de richting van het boek niet duidelijk is, weet de schrijver de nieuwsgierigheid van de lezer wél te behouden en een zekere spanning te creëren. Op een bepaald moment in het boek is het plots wel duidelijk hoe het boek zal eindigen, maar dat maakt helemaal niks uit. Het is een prachtig einde, waarbij ik niet uitsluit dat er wel eens traantjes kunnen vloeien.

Deze bijzondere roman over de tienertijd van twee jongens neemt je terug mee naar je eigen tienertijd, of voelt mee met je eigen huidige tienerstrijd. Dit boek zorgt voor troost en medeleven, in een wereld waar er niet altijd evenveel naar elkaar geluisterd wordt.

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum is een wonderbaarlijke roman. Het laat je helemaal meeleven met de zielenstrijd van een van een tiener en zal je ontroeren van begin tot eind. Dit boek is één van de beste dingen die je dit jaar kan lezen.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum - Benjamin Alire Saenz

Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum

1  2  3  4  5

'Ik durf te wedden dat je soms in iemands hand alle geheimen van het universum kunt vinden.'

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben -behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.