Recensie: Nooit meer stil RECENSIE

Recensie: Nooit meer stil - Simone Foekens

Nooit meer stil gaat over de familie Daalders. Jan en Ria hebben hun hele leven gewerkt en zijn nu beide met pensioen. Dit is wel even wennen, na het hectische leven wat ze gewend zijn van een eigen bedrijf. Het plan is om volop van het leven te gaan genieten, maar voor Jan blijkt het werk loslaten moeilijker dan gedacht. Ria krijgt last van een tsjirpende krekel in haar oor; oorsuizen. Ook Linda, de dochter van Jan en Ria, heeft moeite met het vinden van rust. Met haar twee pubers, Ruben en Emma, is het altijd geruzie in huis. En zo volgen we in deze roman van Simone Foekens het verhaal van Jan, Ria, Linda en Ruben waarin het lijkt alsof het in hun leven nooit meer stil is...

Zoals gezegd volgen we in Nooit meer stil vier verschillende karakters. Aangezien zij familie van elkaar zijn en dagelijks met elkaar in contact komen, sluiten deze overgangen nauw op elkaar aan. Het hoofdpersonage is Ria. Haar volgen we het meest. Zij is, net als haar man Jan, net met pensioen. Het eigen bedrijf hebben ze verkocht en ze willen nu plezier maken, reizen en leuke dingen ondernemen. Eindelijk is het daar tijd voor! Al snel blijkt dat dit moeilijker is dan gedacht. Je kan nu eenmaal niet iedere dag op vakantie zijn, en wat moet je dan doen wanneer je niet op vakantie bent? Jan en Ria ondervinden dat ze al snel in een sleur terecht komen. Wanneer Jan een nieuwe uitdaging vindt, een net beginnende pizzeria op weg helpen zodat het goed gaat lopen, grijpt hij dit met beide handen aan.

Ria daarentegen, heeft het moeilijker. Zij krijgt last van oorsuizen. Met Ria voelt de lezer dan ook gelijk mee. Ze komt over als een zorgzame, lieve vrouw en er wordt haarfijn beschreven hoe die tsjirpende krekel in haar oor haar stapelgek maakt. Met Jan kan de lezer moeilijker meeleven. Hij vindt in eerste instantie dat Ria maar wat zeurt, wat maakt dat de lezer zich aan hem stoort. Ria heeft duidelijk meer de gunfactor. Jan is in dit verhaal het meer luchtige personage. Zijn observaties en hulp bij de pizzeria is vooral vermakelijk om te lezen en zorgt voor een leuke afwisseling tussen al het gedoe en drama.

Linda, de dochter van Jan en Ria, is als personage minder interessant. Persoonlijk ben ik een voorstander van krachtige, sterke vrouwen in boeken. Linda, die zeker niet voldoet aan deze omschrijving, zit daarom al gauw in de irritatie. Wat een negativiteit. Haar hoofstukken zijn dan ook degene waar je het liefst zo snel mogelijk doorheen wilt. Lezen moet ontspannend zijn, niet frustrerend. Zoon Ruben is daarentegen wel ontzettend interessant. Wat is er toch met die jongen aan de hand? Dat vraagt de lezer zich af en daardoor houdt dit personage je aandacht vast. Hij wekt medeleven op, want zijn omgeving heeft niet door wat er aan de hand is.

Kortom, Ria en Ruben zijn interessante personages waarin schrijfster Simone Foekens een mooie diepgang in heeft aangebracht. Jan zorgt voor de vrolijke noot in het verhaal, maar het ontbreekt dit karakter en het van Linda aan diepgang.

Al met al ligt er met deze vier personages een redelijke basis voor een goed boek. Echter, het plot mist spanning en drama. Er gebeurt als het ware te weinig. Er zit een duidelijk opbouw in het verhaal en als lezer voel je aan dat er iets groters, spannends gaat gebeuren waar het verhaal naar toe werkt. Dit blijkt echter maar een kleine climax te zijn en een grotere climax blijft dan ook uit. Dit zorgt dat dit boek niet de 5 sterren behaald, die het had kunnen behalen. Nooit meer stil van Simone Foekens is dan ook een prima boek, maar zeker geen hoogtepunt.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Nooit meer stil - Simone Foekens

Nooit meer stil

1  2  3  4  5

In Nooit meer stil van Simone Foekens is het de bedoeling van Jan en Ria Daalders om juist wel de rust op te zoeken: ze gaan met pensioen en willen op een andere manier van het leven gaan genieten. Maar waar Jan het werk niet blijkt te kunnen loslaten en zich toch weer op een onderneming stort, krijgt Ria last van oorsuizen. Elk op hun eigen manier hebben ze dus moeite om die stilte te bewerkstelligen.