Recensie: American Assassin RECENSIE

Recensie: American Assassin - Vince Flynn

Toen Vince Flynn in 2013 overleed, leek de wereld van zijn grote schare fans in te storten. De bestsellerauteur had immers al de halve wereld veroverd met zijn thrillers rond hoofdpersonage Mitch Rapp, het prototype van de echte Amerikaanse held. Maar liefst 16 boeken draaien rond deze CIA-agent die de charmes van James Bond combineert met  het rauwe van Jason Bourne, nog een portie Jack Reacher er bovenop gooit en dus de ultieme American dream is van vele jonge Amerikanen. Nieuwe  CIA-recruten krijgen zelfs Flynns verhalen als voorbeeld mee omwille van hun accuratesse en geloofwaardigheid. American Assassin, voor het eerst verschenen in 2010,  wordt nu wereldwijd opnieuw uitgegeven als promostunt voor de gelijknamige film.

De thrillerlezer van vandaag heeft echter zijn eisen de jongste jaren serieus aangepast en de lat hoog gelegd.  Een rechtlijnig, eenduidig spannend verhaal hoort er niet meer bij: subplots, verschillende verhaallijnen en getormenteerde hoofdrolspelers zijn vaste ingrediënten geworden, ook nog graag gelinkt aan de realiteit. Flynn probeert daar handig op in te spelen, maar lijkt niet helemaal te slagen in zijn opzet.

American Assassin is eigenlijk de prequel van de reeks rond Mitch Rapp. Het vertelt het verhaal hoe een jonge atletische student evolueert naar Amerika’s meest efficiënte en dodelijke anti-terrorismewapen. Het verhaal is een beetje ongeloofwaardig: een jonge populaire lacrossespeler, net van de universiteit, zonder enige militaire ervaring,  wordt plots ingelijfd bij de CIA en gedropt in het zwaarst mogelijke trainingskamp.  Ook Stan Hurley,  chief-in-command van het kamp, heeft zo zijn twijfels en stelt Rapp zwaar op de proef.  Waarom Mitch Rapp volhardt, wordt al gauw duidelijk: hij verloor zijn vriendin bij de aanslag op de Pan Am-vlucht boven Lockerbie en zwoer dat hij niet zou rusten voor haar dood gewroken is.  Na de elite-opleiding is hij klaar voor het echte werk: vijanden uitschakelen. Zijn odyssee voert hem langs uitdagingen in Turkije, Duitsland en Zwitserland. Hij laat een spoor van lichamen na en uiteindelijk volgt de ontknoping in de stoffige straten van  Beiroet, waar hij alles uit de kast moet halen om te overleven.

Het boek begint veelbelovend in het trainingskamp met het psychologisch steekspel tussen de twee hoofdpersonages, Rapp en Hurley. De karaktertekening van beiden is zeer goed uitgewerkt en geloofwaardig, al gaat het natuurlijk over twee mannetjesputters die hun stekels tegenover elkaar uitzetten en verdergaan dan het louter aftasten van elkaars kwaliteiten. Het is jammer dat Flynn enkel deze personages zo sterk uitwerkt. Alle andere personages kregen nauwelijks twee zinnen karakterbeschrijving toegemeten, waardoor je al op voorhand de afloop kent voor deze ongelukkigen. Qua karakterschets kunnen we ook nog opmerken dat het een zeer herkenbaar (lees: Amerikaans) boek is met een hoog zwart-witgehalte. Er wordt nooit aan getwijfeld wie de good guys zijn.

De schrijfstijl van Flynn is vlot. Eens je begint in American Assassin is het boek moeilijk neer te leggen. De vele, vaak overbodige, details storen niet, maar dragen niet echt bij tot het verhaal. Hij deelt zijn verhaal op in korte hoofdstukjes wat zeker bijdraagt aan het tempo. Ook de afwisseling van scenes en locaties maakt het leuk om lezen.

Wie houdt van snelle en harde actie, rauwe en realistische beschrijvingen niet schuwt en helemaal opgaat in het heldendom, zal zeker aan zijn trekken komen met deze page-turner. American Assassin slaagt erin om op realistische wijze een ongeloofwaardig verhaal toch aannemelijk en aangenaam om lezen te maken.

Dit was de Chicklit.nl recensie van American Assassin - Vince Flynn

American Assassin

1  2  3  4  5

Mitch Rapp was een veelbelovende atleet in zijn studententijd... En toen sloeg het noodlot toe: terroristen doodden tijdens een wrede aanslag meer dan tweehonderd onschuldige burgers, onder wie zijn vriendin. Familie en vrienden die achterbleven waren in diepe rouw en probeerden troost te vinden. Maar Rapp wilde slechts één ding: vergelding. Na twee decennia van politiek falen staan de Verenigde Staten en de CIA er slecht voor. De Operations Director van de CIA, Koude Oorlog-veteraan Thomas Stansfield, weet dat hij zich moet voorbereiden op de volgende oorlog: de strijd tussen de VS en islamitische jihadisten. Hij geeft zijn opvolger Irene Kennedy en zijn beste vriend Stan Hurley de opdracht om een groep clandestiene operatives op te richten. Agenten die in het diepste geheim opereren. Zes maanden wordt het uiterste van Rapp gevergd tijdens een training die zo intens is dat hij er bijna aan ten onder gaat. Gehard door deze elite-opleiding is hij er klaar voor om zijn vijanden uit te schakelen. Hij begint in Istanboel, waar de wapenhandelaar die de explosieven voor de aanslag verkocht zijn eerste doelwit is. Daarna trekken hij en zijn team door Europa, waar ze de ene na de andere terrorist zonder genade uitschakelen. In de stoffige straten van Beiroet bereikt het verhaal zijn hoogte punt als Rapp plotseling zelf doelwit is. Hij zal zijn training en vaardigheden tot het uiterste moeten inzetten als hij wil overleven in deze door oorlog geteisterde stad.