Recensie: De vijand RECENSIE

Recensie: De vijand - Tom Wood

Het boek De vijand van Tom Wood draait om huurmoordenaar Victor die een van de beste is in zijn vak. Hij wordt ingehuurd door de CIA om een drietal personen om te leggen. Echter na Victors eerste missie ontstaat er een chaotische situatie waarbij twee van de grootste wapenhandelaren ter wereld in oorlog met elkaar raken. Victor zit hier middenin en komt erachter dat zijn bazen misschien niet het beste met hem voor hebben.

Tom Wood, de schrijver van De Vijand heeft duidelijk veel kennis over wapens en laat dit ook goed terugkomen in het boek. Zo leren we dat je niet de 'trekker overhaalt' van een pistool, maar dat je hem juist afdrukt. Ook gaat de schrijver erg in op de details van een wapen. Wanneer de hoofdpersoon Victor een wapen gebruikt leren we als lezer wat voor wapen dat is en wat voor kogels erin gaan. Dit zorgt zeker voor een verdieping in het verhaal, maar het maakt het boek soms ook wat langdradig. Daarnaast geeft de schrijver soms zoveel informatie over 1 wapen dat je bijna het gevoel hebt dat je een Wikipedia pagina aan het lezen bent, zoals in het volgende voorbeeld te lezen is. "Hij zag dat er subsonische SB193-munitie met witte kogelkoppen in zat. Het waren boat-tailed kogels met een loden kern en ze hadden een projectielgewicht van 55,0 grein met 2,0 grein kruit, wat een mondingssnelheid van iets minder dan driehonderddertig meter per seconde opleverde en een effectieve reikwijdte van vijftig meter. Een supersonische kogel had een stopkracht die vergelijkbaar was met die van een 9mm-JHP. De subsonische SB193 was weliswaar zwaarder dan een supersonische 5.7mm, maar had minder dan de helft van de snelheid."

Een groot minpunt van De vijand vond ik de hoofdpersoon zelf. Victor zou een heel interessant personage kunnen zijn. Zo is hij bijvoorbeeld heel erg intelligent, is goed in zijn werk, weet bijzonder veel van wapens af, maar hij kan ook meedogenloos zijn wanneer dat moet. Echter kom je als lezer niks over Victor zelf weten. Hij toont gedurende het boek amper enige emotie en we komen niks te weten over zijn achtergrond of jeugd. Hierdoor blijft het personage oppervlakkig en tweedimensionaal. Voor een actiefilm zou dit geen enkel probleem zijn en zou het zeker werken. Bij een boek verwacht je als lezer toch wat meer diepgang. De hoofdpersoon is misschien het beste te vergelijken met een van de vele personages die Jason Statham speelt in zijn actiefilms. Allemaal stuk voor stuk geweldige films die zich met name op de actie richten, maar nogmaals bij een boek verwacht je als lezer toch iets meer diepgang en een wat meer driedimensionaler karakter. Victor blijft hierdoor een vreemde voor de lezer en als lezer heb je dan ook eigenlijk geen enkele connectie met Victor. Jammer.

Victor is, zoals ik al zei, ook een heel intelligent personage, wat het boek dan wel weer spannend maakt. Victor is iedereen altijd een stap voor en als lezer verbaas je je soms over hoe hij over alles nadenkt. Zo moet hij bijvoorbeeld met iemand meelopen naar een opslagplaats. Echter vertrouwt Victor deze persoon niet en we lezen mee hoe hij de hele situatie inschat en hoe hij deze het beste tot zijn hand kan zetten. "Hij nam aan dat zijn begeleider, zoals negen van de tien mensen, rechtshandig was. Als hij een pistool trok en wilde schieten op iemand die achter hem liep, zou hij zich omdraaien naar de kant tegenover zijn dominante hand. Dat ging sneller. Dus liep Victor zo veel mogelijk rechts achter hem, zodat de eventuele draai de maximale tijd in beslag zou nemen, zodat zijn eigen waarschuwingstijd optimaal was."

Het verhaal van De vijand zit steengoed in elkaar en tot de laatste pagina weet Tom Wood de spanning en adrenaline in het verhaal te houden. Alle stukjes vallen, naarmate het verhaal vordert, langzaamaan in elkaar tot het explosieve einde aan toe. Ik was blij verrast met dit boek. Jammer dat de hoofdpersoon niet zo goed uitgewerkt is als ik had gehoopt, maar desalniettemin is het zeker een goed boek. Ik heb De vijand dan ook beoordeeld met 4 hartjes.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De vijand - Tom Wood

De vijand

1  2  3  4  5

Victor is als huurmoordenaar de allerbeste in zijn vak. Door omstandigheden moet hij nu voor de CIA werken en dat gaat hem niet makkelijk af. Als een mislukte missie uitmondt in een uiterst chaotische situatie tussen twee internationale wapenhandelaren, begint Victor zich te realiseren dat zijn nieuwe bazen wellicht niet het beste met hem voorhebben.

Hij moet drie moorden plegen, maar na elke aanslag raakt hij dieper in een samenzwering verwikkeld die maakt dat hij iedereen begint te wantrouwen. En dan met name de mensen die aan zijn kant horen te staan… Victor realiseert zich te laat dat hij een pion is geworden in een spel dat hij niet van plan was te spelen. Want hij is niet langer de jager, maar de prooi.