Recensie: Vogelvrij - Sebastien de Castell RECENSIE

Recensie: Vogelvrij - Sebastien de Castell

Sebastien de Castell schrijft een zesdelige Spellslinger-serie en Vogelvrij is daarvan het eerste deel. Dus we kunnen nog wel even voort! Het volgende deel, Schaduwzwart, zal pas vanaf maart 2018 verkrijgbaar zijn, dus we moeten nog wel even geduld hebben!

In Vogelvrij volgen we het verhaal van Kellen. Hij is nog geen 16 en heeft moeite met het gebruiken van magie, dit terwijl hij behoort tot de beste tovenaarsfamilie onder de Jan’Tep. Als hij niet voor zijn 16de verjaardag een magiering heeft geactiveerd zal hij verbannen worden naar de Sha’Tep en dat is iets wat Kellen echt niet wil. Dan sta je namelijk in dienst van de Jan’Tep en moet je alle kut klusjes opknappen. Nadat zijn zus hem bijna dood ontmoet hij Ferius en daarna ook Reichis, een nekhek. Hij ontdekt steeds meer duistere geheimen en vraagt zich of wie hij nog kan vertrouwen. Ferius en Reichis of de Jan’Tep?

De schrijfstijl van Sebastien de Castell erg toegankelijk voor de doelgroep en hij schrijft daarnaast erg beeldend, waardoor je meegenomen wordt naar de wereld van de Jan’Tep. Daarnaast heeft Sebastien de Castell veel humor in het verhaal verwerkt. Ik heb dus ook vaak even lekker kunnen lachen, vooral om Reichis (wat een leukerd)! Hierdoor blijf je gewoon doorlezen en wordt je telkens helemaal het verhaal ingetrokken!

Het hele verhaal in Vogelvrij lees je vanuit Kellens oogpunt. Je leert hem hierdoor steeds beter kennen, maar hij wordt nooit voorspelbaar. Sebastien de Castell laat veel puzzelstukjes achter voor de lezer. Eerst kan je dus even lekker zelf puzzelen, maar als het niet lukt dan is daar altijd Kellen nog! Kellen legt razendsnel verbanden en lost de puzzel altijd op. Hij is dus erg slim! Daarnaast is hij niet per se de held van het verhaal. Hij heeft eigenlijk geen magie en is niet uitgekozen door een grote profetie! Dit maakt hem wel juist erg realistisch. Daarnaast is Kellen een sterke jongen en hij staat na tegenslagen altijd weer op. Een personage dat je meteen in je hart sluit.

Het verhaal in Vogelvrij begint direct spannend en dat blijft het hele verhaal aanwezig! Je zit constant op het puntje van je stoel tijdens het lezen. Sebastien de Castell zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen, hij maakt je nieuwsgierig naar het hele verhaal. Er spoken constant vragen door je hoofd. Wie is Ferius? Is ze te vertrouwen? Zijn de Jan’Tep te vertrouwen? Je wordt eigenlijk aldoor in verwarring gebracht door Sebastien de Castell.

Sebastien de Castell heeft een erg goed en ingewikkeld plot gecreëerd in Vogelvrij. Het is verrassend, origineel en intirigerend. De lezer heeft niet al vanaf het begin door wat er allemaal gaat gebeuren in het verhaal en dat is zeker een compliment waard. Het einde van het boek is ook erg sterk en doet je verlangen naar het volgende deel in de serie, Schaduwzwart.

Vogelvrij is zeker een aanrader voor alle liefhebbers van fantasy! De originaliteit en verassendheid spat er gewoon vanaf en trekt de aandacht van de lezer! Sebastien de Castell heeft een prachtige wereld vol met magie, kaarten en humor weten te creëren.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Vogelvrij - Sebastien de Castell

Spellslinger 1 - Vogelvrij

1  2  3  4  5

Wanneer je bent geboren als Jan'Tep en bijna 16 wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat... of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan'Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren...