Recensie: Tamar RECENSIE

Recensie: Tamar - Monique Hoolt

"Hoe kan ze de moeder vervangen van dit kind? Ach kom, hoe heet het meisje ook alweer? Tamar. Mooie naam. Wanneer zou die vrouw terugkomen en haar dochtertje ophalen?" – (Pag. 18)

"Laatst zag ik op een muur de volgende tekst: 'Waar was God in Auschwitz?" Daaronder had iemand geschreven: "Waar was de mens?" – (Pag. 189).

Antonia leidt een bescheiden maar rustig leven met haar gezin halverwege de Tweede Wereldoorlog, wanneer haar op straat een bundeltje dekens in handen wordt gedrukt. Een vrouw met bruine krullen overhandigt haar een baby: "Help me alstublieft'. Hoewel het gevaarlijk is besluiten Antonia en haar man Herman om het kind, een meisje genaamd Tamar, op te voeden en in bescherming te nemen. Een angstige tijd breekt aan waarin lastige keuzes moeten worden gemaakt en men zich regelmatig afvraagt wie ze nog kunnen vertrouwen.

Monique Hoolt kiest in haar debuutroman voor een interessante invalshoek waarin het verhaal verteld wordt vanuit drie verschillende vrouwelijke karakters. We volgen Antonia Kuiper, een Nederlandse vrouw met een jong gezin, Anna Jacobs, een Joods meisje in een werkkamp, en Tamar, een jonge baby die voortaan de naam 'Treesje' draagt.

De hoofdstukken worden afwisselend vanuit de verschillende personages verteld, al volgen we in het eerste deel voornamelijk Antonia die zich ontfermt over het jonge weesmeisje Tamar. In de vroege jaren van de oorlog weet Monique Hoolt een krachtig beeld te schetsen waarin voornamelijk angst en onmacht de hoofdrol spelen. Op een slimme manier worden verschillende karakters geïntroduceerd, zonder dat je er als lezer zeker van bent dat deze mensen te vertrouwen zijn. Je voelt mee met Antonia in haar angst om haar familie te beschermen, en de woede en onmacht van de personages over de oorlog en huidige levenssituatie.

Voornamelijk de stukken over Anna zijn aangrijpend en interessant om te lezen. Het is duidelijk dat Monique Hoolt veel weet over de oorlog en de leefomstandigheden in de werkkampen. Met pijnlijk goed beschreven details is het makkelijk je te verplaatsen in het bange, maar moedige meisje dat haar troost vindt in de muziek. Je wordt steeds nieuwsgieriger naar de onbekende band tussen Anna en de baby Tamar, en naarmate het boek vordert krijg je steeds meer informatie over de familiegeschiedenis.

Ondanks het krachtige verhaal en de spanning die geregeld terugkeert, kan het boek soms wat langdradig en eentonig zijn. Hoewel het boek vernoemd is naar Tamar, speelt het grootste gedeelte van het verhaal zich af tijdens haar eerste levensjaren, wat enige verwarring kan opleveren. Het boek zou net zo goed de naam 'Antonia' kunnen dragen, gezien zij het grootste en meest ontwikkelde personage is. Het boek wordt voornamelijk vanuit haar verteld. Pas veel later maakt de lezer kennis met Tamar als vertelster, en wordt je gedwongen een grote sprong in de tijd te maken die nogal abrupt komt na de gedetailleerde beschrijvingen eerder in het boek.

Tamar is een aangrijpend en spannend boek, waarin de schrijfstijl je onmiddellijk meeneemt naar het duistere verleden van Nederland en Duitsland.

Een absolute aanrader voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Tweede Wereldoorlog, en hoe een situatie grip kan krijgen op mensen, zodat deze in staat zijn dingen te doen die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Tamar is een boek dat ondanks de afschuwelijke omstandigheden boordevol liefde zit.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Tamar - Monique Hoolt

Tamar

1  2  3  4  5

Een vrouw stuift de hoek om, haar mantel wappert om haar benen, de sjaal om haar hals achtervolgt haar als een fladderende kraai. Ze kijkt over haar schouder en stopt. Met haar vuist bonst ze op iedere deur in de straat, met haar andere arm klemt ze een bundel in een groene deken stevig tegen haar borst. 'Help me alstublieft!' Een hoge overslaande stem. Niemand doet open.

Oktober 1943. Tamar is negen maanden oud als haar moeder, op de vlucht voor Duitse soldaten, haar in de armen van een onbekende vrouw duwt. Het Joodse meisje groeit op in een pleeggezin en krijgt te maken met alle gevaren die de Tweede Wereldoorlog met zich meebrengt, van verraad en NSB'ers tot bombardementen.

Tamar gaat over het maken van morele keuzes in oorlogstijd en wordt door drie verschillende vrouwen verteld. Machteloze kleine mensen zoeken naar verklaringen om iets gruwelijks te begrijpen, het politieke drama is gevat in een ontroerend en meeslepend verhaal. Hoe overleef je een oorlog als je niemand kunt vertrouwen?