Recensie: Het geheime weekboek van groep acht RECENSIE

Recensie: Het geheime weekboek van groep acht - Jacques Vriens

In het geheime weekboek van groep acht besluiten de vrienden Sven, Rachelle, Thomas en Janneke een geheim afscheidscadeau te maken voor hun klasgenoten: ze gaan dit jaar een weekboek bijhouden. Elke week beschrijft een van hen wat er is gebeurd in de klas. Al snel blijkt dat de vier vooral veel persoonlijke dingen vertellen die ze hun klasgenootjes liever niet laten lezen. Het verslag van het laatste jaar op de basisschool wordt spannender dan ze van tevoren hadden kunnen bedenken. Het geheime weekboek van groep acht is een bewerkte versie van een serie verhalen van Vriens die eerder zijn  verschenen in het tijdschrift Tina.

Het geheime weekboek van groep acht is weer een lekker weg lezend, vlot geschreven boek van Vriens. Soms kiest hij in zijn boeken voor de wat meer serieuze thema's, zoals mishandeling, in dit boek echter gaat het over het laatste jaar van de basisschool vanuit vier verschillende personages, die elk hun eigen belevenissen en kijk op de klas hebben. Een prima invalshoek voor een laatste klas basisschool boek, zoals Jacques Vriens er meer heeft geschreven. Logisch ook, omdat juist in de laatste basisschool jaren van alles gebeurd zoals de eindtoets, schoolkeuze en de (naderende) puberteit. De schrijfstijl van de personages verschilt, waardoor het geloofwaardig is dat het geheime weekboek door vier verschillende personen is geschreven. Het personage van Sven is een wat bekakt, deftig schrijvende zoon van een advocaat. Thomas de wat springerige ADHD-er die graag naar de HAVO wil maar zijn eindtoets verprutst. De andere twee zijn de vriendinnen Janneke en Rachelle. Rachelle komt uit een gezin waarin wat minder geld te besteden is, wat aanleiding geeft tot gedoe op school waar de anderen dan weer over schrijven in het weekboek.

En zo wordt wat begint als een wat algemeen weekschrift een steeds persoonlijker verhaal, waardoor de personages mooi tot leven komen. Vriens is een meester in het beschrijven van klassikale scenes, mede gezien zijn jarenlange ervaring in het onderwijs. De beschrijving van de verliefde meester, het meidenvenijn van het groepje dat door Sven is omgedoopt in de 'drie heksen' en tenslotte de film die de klas in groepjes maakt. In alles zit het gemak van een ervaren schrijver. En daar schuilt ook wel een beetje een probleem. Door de vele boeken die Jacques Vriens inmiddels over groep zeven en groep acht heeft geschreven is het een weinig vernieuwend en sprankelend verhaal geworden. Gewoon een lekker boek, maar ook niets meer dan dat. Het zou wellicht verrassend zijn wanneer de schrijver zou kiezen voor een ander onderwerp of genre. Anderzijds moet een schoenmaker zich misschien ook gewoon maar bij zijn leest houden. Voor kinderen zal het geheime weekboek van groep acht in elk geval weer garant staan voor een paar uur van herkenning en daar gaat het tenslotte om.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het geheime weekboek van groep acht - Jacques Vriens.

Het geheime weekboek van groep acht

1  2  3  4  5

In groep acht besluiten Sven, Rachelle, Thomas en Janneke een geheim afscheidscadeau te maken voor hun klasgenoten: ze gaan dit schooljaar een weekboek bijhouden. Elke week beschrijft een van hen wat er is gebeurd in de klas. Bijvoorbeeld hoe grappig hun meester doet als hij seksuele voorlichting geeft of dat die rare moeder van Rachelle op school komt terwijl dat helemaal niet mag. Ook de spanning voor de eindtoets en het kamp staan erin.
    Al snel blijkt dat de vier vooral veel persoonlijke dingen vertellen die ze hun klasgenootjes liever niet laten lezen – het verslag van hun laatste jaar
    op de basisschool wordt spannender dan ze van tevoren hadden kunnen bedenken!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk