Recensie: Het Grote Foute Jongens Boek RECENSIE

Recensie: Het Grote Foute Jongens Boek - Arthur van Amerongen en Rob Hoogland

De titel van Het Grote Foute Jongens Boek doet vermoeden dat het wellicht een puberboek à la de Hoe Overleef Ik ... serie van Francine Oomen betreft, maar niets is minder waar. Hoewel, misschien is het toch wel een beetje een puberboek, maar dan geschreven door twee volwassen pubers, namelijk Volkskrant-columnist Arthur van Amerongen en Telegraaf-columnist Rob Hoogland. De heren leerden elkaar kennen via Facebook en Twitter en hun gesprekjes via de sociale media leidden uiteindelijk tot Het Grote Foute Jongens Boek, een compilatie van stukjes over van alles en nog wat (van kampeervakanties tot 'ontknapingen' en van immigratie tot fietsers in Amsterdam, je kunt het zo gek niet bedenken).

Misschien is het omdat ik niet tot het beoogde publiek van de heren Van Amerongen en Hoogland behoor, of omdat het niet echt mijn genre is, maar ik moet bekennen dat het boek in de eerste instantie niet echt bij me in de smaak viel. Het taalgebruik is niet alleen best grof (is het nou echt nodig om een kleine hond een 'kuttenlikkertje' te noemen?), maar ook nogal decoratief, waarmee ik bedoel dat er behoorlijk veel 'grote' woorden of overdreven creatieve woordverzinselen (en ja, ik weet dat dit eigenlijk ook geen echt woord is, maar ja) worden gebruikt die op den duur gaan vervelen. In het begin is het nog wel leuk, maar na een tijdje wordt het een beetje flauw.

Ik kan echter niet ontkennen dat de heren humor hebben, zij het dat deze af en toe een beetje plat is (maar goed, niks lekkerder dan een beetje platte humor op z'n tijd, nietwaar?). Politieke correctheid? Daar doen ze niet aan, en eigenlijk is het stiekem best amusant hoe ze onverbloemd over van alles en nog wat hun mening verkondigen en elkaar verrot schelden ('Schijtbak').

Het Grote Foute Jongens Boek is een boek vol met lompe, boze, ongepaste maar grappige anekdotes en meningen van twee 'pestkoppen en kwelgeesten' (zo noemen Van Amerongen en Hoogland zichzelf, niet mijn woorden). Als je niet vies bent van uitgesproken meningen en harde grappen met een heleboel luchtige noten tussendoor, dan is dit boek een aanrader.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het Grote Foute Jongens Boek - Arthur van Amerongen en Rob Hoogland.

Het Grote Foute Jongens Boek

1  2  3  4  5

De populaire columnisten Rob Hoogland (De Telegraaf) en Arthur van Amerongen (de Volkskrant, HP/De Tijd) vertegenwoordigen twee verschillende werelden, maar hebben toch veel gemeen: humor, spitsvondigheid en maling aan politieke correctheid. Zij zeggen onverbloemd wat zij vinden en passen daarbij vaak het stijlmiddel van de satire toe.
    Rob en Arthur leerden elkaar al chattend beter kennen op Facebook, zochten elkaar daarna regelmatig op en besloten toen tot een unieke samenwerking, die heeft geresulteerd in het
    Het Grote Foute Jongens Boek.
    In korte dialogen, maar ook in langere verhalen passeren alle denkbare onderwerpen de revue: de wereld van de media, drank & drugs, voetbal en sport in het algemeen natuurlijk, de grachtengordel, popmuziek, meisjes, politiek, literatuur, misdaad, leven & dood...