Recensie: Schuilplaats RECENSIE

Recensie: Schuilplaats - Marieke Goslinga

Schuilplaats is het debuut van Marike Goslinga. In dit boek volgen we het verhaal van de 12-jarige Levi. Het is weer zomervakantie, dus dat betekent dat Levi net als elk jaar weer met zijn familie naar Vlieland gaat. Dit jaar is echter alles anders. Het is de eerste keer dat Levi zonder zijn moeder op vakantie gaat. Een ongeval zorgde er namelijk voor dat zijn moeder nooit meer thuis kwam. Toch besluit Levi om deze vakantie te redden en ervoor te zorgen dat het alsnog een leuke vakantie wordt.

Het verhaal heeft als hoofdthema rouwverwerking. Hoe ga je om met het verlies van een dierbaar persoon? Anne, de zus van Levi, heeft het moeilijk om de dood van haar moeder te verwerken en is telkens in de ban van haar telefoon. Tom, de broer van Levi, kan beter omgaan met het verlies, maar blijft wel telkens op de achtergrond. Levi heeft minder moeite met de dood van zijn moeder, maar ergert zich wel aan het feit dat iedereen zo ongemakkelijk doet wanneer ze over zijn moeder praten. Schuilplaats laat dus zien dat iedereen anders omgaat met dit onderwerp.

Ondanks dit thema, is dit geen boek waarbij de tranen telkens in je ogen springen. Integendeel, er komen ook vele vreugdevolle gebeurtenissen langs in het boek. Levi sluit namelijk al snel een nieuwe vriendschap en komt ook een mooi meisje tegen op wie hij gelijk verliefd wordt. Dit zorgt ervoor dat het verhaal niet al te zwaar wordt voor de jongere lezers. En ook als je ziet hoe hard Levi zijn best doet om het beste van zijn vakantie te maken, krijg je een glimlach op je gezicht.

Het boek bevat ook voldoende spannende momenten om de aandacht van de jongere lezer vast te houden. Als de vader van Levi op een bepaald moment het vakantiehuis plotseling verlaat en niemand hem meer kan vinden, wil je als lezer steeds sneller lezen om te weten wat er met hem is gebeurd. Ook het moment dat Anne eindelijk haar lang bewaarde geheim met iemand deelt, zorgt ervoor dat je helemaal in de spanning zit.

Marike Goslinga heeft verder ook een hele fijne schrijfstijl. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van korte zinnen en eenvoudige woorden. Het verhaal is daarom erg makkelijk te volgen en ook heel toegankelijk voor de jongere lezers.

Schuilplaats is een heel mooi kinderboek dat laat zien dat iedereen anders om kan gaan met het verlies van een dierbaar persoon. Het verdriet voert in dit verhaal echter niet de boventoon. Er zijn namelijk ook veel momenten in het boek die een glimlach op je gezicht tevoorschijn halen. De vele spannende momenten zorgen er ook voor dat je aandacht niet verslapt. Schuilplaats is een prachtig debuut van Marike Goslinga en belooft veel goeds voor haar toekomstige werken.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Schuilplaats - Marike Goslinga.

Schuilplaats

1  2  3  4  5

Ik keek naar buiten, naar de kade waar de mensen stonden die hun familie of vrienden kwamen ophalen. Ze lachten en zwaaiden naar de mensen op de boot. Toen besloot ik iets. Ik zou deze vakantie gaan redden.

Zes weken zomervakantie. Een nieuwe beste vriend. Voor het eerst verliefd… Het eiland waar alles hetzelfde is. En toch zo anders. Een zomer zonder mama. Een heel leven zonder mama. Kan dat? Gelukkig zijn zonder degene die je haren knipte of zei dat jij kan lachen als een overwinnaar?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane