Recensie: Wonderland RECENSIE

Recensie: Wonderland - Diverse auteurs

Mooi, maar soms gewoonweg te weinig ruimte

Tien verschillende Nederlandse en Vlaamse auteurs zagen hun kans schoon. Allen schreven ze een romantisch of minder romantisch verhaal over de meest bijzondere tijd van het jaar: Kerst. Hun verhalen werden gebundeld in Wonderland. Al ruim voor Kerst kan de lezer met deze gevarieerde verhalenbundel smullen en wegdromen bij het échte kerstgevoel.

Wonderland wordt gekenmerkt door tien zeer uiteenlopende verhalen, waarbij slechts één element écht overal terug lijkt te komen: samenzijn met Kerst. Op een of andere manier zoeken alle personages naar gezelligheid. Bij de een is dat een geliefde (Gaia uit It's a match van Chinouk Thijssen zoekt haar heil op Tinder en Lynn uit Een wonder van Anne Nicolai lijkt in de bijzondere Will haar perfecte vriend gevonden te hebben) en bij de ander is het de familie (Lotte uit Kerst'mis van Jennefer Mellink hunkert naar haar biologische familie).

Het is dan ook de variatie in de verhalen die de bundel aantrekkelijk maakt. Elke vertelling speelt zich af in de periode voor of rond de kerstdagen. Echter, de inhoud van elk verhaal is anders. Waar de ene hoofdpersoon zich verslikt in een spannend doolhof, gaat de ander op zoek naar haar echte ouders. Weer een ander personage schrijft brieven aan haar geliefde in oorlogstijd en een vierde beleeft een bijzondere periode op het Plantetron in Dwingeloo. De YA-auteurs voorkomen op deze manier eentonigheid. Elk verhaal brengt iets nieuws, iets anders en dat lijkt geslaagd.

Het gevolg is het feit dat vrijwel elke lezer wel iets voor zich kan vinden in de uiteenlopende bundel. Wie zoetsappigheid, drama en toch wel wat clichématigheden zoekt, vindt het antwoord in It's a match. Wie zich wil verwonderen doet er goed aan Een wonderAlf, Helse heenreis of De wensster te lezen. De oorlogsfanaat kan zich geheel waarschijnlijk vinden in Mijn allerliefste, terwijl de spanningszoeker beter kan gaan voor Kerst'mis of Een wonder. Zelfs de fantasyliefhebber kan in een paar verhalen zijn hart ophalen. Ook die kant blijft niet onbesproken.

Ook in de perspectiefkeuze valt variatie op. Waar het ene verhaal vanuit een ik-verteller wordt beschreven, worden andere – met name latere verhalen – vanuit een wisselend perspectief bekeken. Ook hierin kan de lezer zijn eigen favoriet vinden. Wonder bedient.

Minder geslaagd is het niveauverschil dat heerst tussen de verhalen. Vooral het tempo dat gehanteerd wordt lijkt in meerdere vertellingen zoals Droomband het probleem. De situaties volgen elkaar in noodtempo op, waardoor de lezer, maar soms ook een hoofdpersoon, amper de tijd krijgt te wennen aan wat er allemaal gebeurt. Bovendien zorgt het voor bijzondere plotwendingen, waarbij het toevalsgehalte enorm hoog ligt (zoals bij Kerst'mis). Diverse verhalen lijken dan voor je gevoel ook afgeraffeld. Andere vertellingen, zoals Maria's kerstengel of Alf hebben hier minder last van. Daar lijkt alles meer in balans en lijken de gebeurtenissen logischer en gelijkmatiger verdeeld.

Wonderland zal voor menig kerstliefhebber een genot van A tot Z zijn. Elk verhaal neemt je opnieuw mee naar de wereld voor lichtjes, dennengeur en glitterballen. De liefde floreert en kent bovendien haar grillen. Dat maakt menig verhaal interessant. Want, naast liefde, liefde, romantiek en het gelukzalige liefdesgevoel houden we toch het meest van leedvermaak. Of niet? Zelfs daarin voorziet Wonderland

Dit was de Chicklit.nl recensie van Wonderland - Diverse auteurs.

Wonderland

1  2  3  4  5

Dikke sneeuwvlokken, cadeautjes onder de boom, overal lichtjes en knusse kerststalletjes: het is weer tijd voor de gezelligste maand van het jaar. In navolging van internationale bestsellers 'Let it snow' en 'My True Love Gave To Me' hebben tien young adultauteurs uit Nederland en België een bundel vol romantische kerstverhalen geschreven die je hart sneller zullen doen kloppen. Van fantasy tot contemporary en van thriller tot paranormal: 'Wonderland' bevat voor ieder wat wils met verhalen waarin ware liefde en de kerstgedachte centraal staan. Met deze collectie heb je tien goede redenen in handen om lekker bij de open haard te kruipen en weg te dromen tijdens de decembermaand.