Recensie: De Grote Verboden Zolder RECENSIE

Recensie: De Grote Verboden Zolder - Edward van de Vendel

De Grote Verboden Zolder van Edward van de Vendel is een jeugdboek en volgt Eddie. Hij woont in het huis dat tegen zijn school aan staat en de zolder van het huis is verbonden met de zolder van de school. De zolder is enorm – groot, maar ook enorm verboden. Eddie waagt het niet om zijn gezicht op de zolder te laten zien. Tot op een dag Linea bij hem komt wonen. Zonder aankondiging van zijn ouders wordt ze opgenomen in het gezin, omdat ze hulp nodig heeft. Aanvankelijk lijkt Linea niets met Eddie te maken te willen hebben, tot ze op een nacht naar zijn kamer sluipt en hem vraagt om mee te gaan naar de zolder. Eddie, die nogal ondersteboven is van Linea, zegt ja, maar hij weet niet wat hem daar te wachten staat.

De verwachting van dit boek is toch een spannend avontuur met monsters, griezels en een hele spannende zolder. De Grote Verboden Zolder is een Kinderboekenweektip van 2017 en dat geeft vaak de status van het boek goed weer. In dit geval is deze tip niet goed gekozen. De gekozen leeftijdscategorie voor dit boek is 10-12 jaar en dit komt eigenlijk niet overeen met dit boek. Kinderen van die leeftijd verwachten een enigszins makkelijk geschreven verhaal met veel spanning en avontuur, maar al bij de schrijfstijl gaat het helemaal mis. Dit verhaal is geschreven met veel moeilijke woorden, wat zelfs voor een oudere lezer de vaart uit het verhaal neemt. Daarbij mist de spanning van alle kanten en is het ongeloofwaardig (en dan niet op een fantasie-manier).

Linea is een meisje dat hulp nodig heeft. Ze is niet voor niets in het gezin van Eddie en zijn ouders geplaatst. Wat er aan de hand is met Linea, merkt de lezer door het verhaal heen. Toch lijkt ze van geen enkele kant hulp te krijgen, alleen van Eddie: een tienjarig jongetje. Dat is natuurlijk een veel te grote taak voor een kind. Daarbij komt dat Eddie vrijwel geobsedeerd is met Linea en dat hij alles doet om maar bij haar in de buurt te zijn. Verliefdheid op zo’n jonge leeftijd is natuurlijk schattig, maar dit ging helaas echt te ver. Zeker omdat Linea gebruik maakt van Eddie, want alleen hij kan vechten tegen haar demonen.

Wanneer de slechtgekozen leeftijdscategorie van De Grote Verboden Zolder even weggedacht wordt, is dit in principe een mooi verhaal. Er zaten wat haken en ogen aan, zoals de geloofwaardigheid van Linea’s hulpbehoevendheid en de bereidheid van het gezin om haar te helpen, maar het verhaal is vlot geschreven en de vormgeving van buiten én binnen is erg mooi gedaan. Al met al is de lezer toch benieuwd naar het einde van het verhaal en dat is waar van de Vendel zichzelf heeft gered. Al met al een redelijk verhaal, maar zeker geen Kinderboekenweektip waard, aangezien ik verwacht dat geen enkel kind van 10 tot 12 jaar dit verhaal zou willen uitlezen, laat staan begrijpen wat er staat. Voor een ouder publiek is dit verhaal veel beter te doen.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De Grote Verboden Zolder - Edward van de Vendel

De grote verboden zolder

1  2  3  4  5

Eddie (bijna 10) woont in een huis dat vastzit aan de school, omdat zijn vader daar directeur is. Eddies moeder neemt op een dag een meisje mee naar huis, Linea, die een tijdje bij hen zal logeren. Eddie weet niet waar ze vandaan komt of waarom ze bij hen is, en overdag praat ze nauwelijks tegen hem. Maar op een nacht staat ze ineens bij zijn bed en vraagt of hij mee gaat naar de zolder, waar hij van zijn ouders beslist niet komen mag…
    Het wordt de eerste van een reeks nachten vol vreemde gebeurtenissen en geheimzinnige ontmoetingen. De verboden zolder lijkt ’s nachts groter en ook de tijd verloopt heel anders. Is het een droom of gebeurt het echt? En wat verwacht Linea van Eddie?