Recensie: Voorlopers RECENSIE

Recensie: Voorlopers - Mirjam Hildebrand

Voorlopers is het debuut van Mirjam Hildebrand en sluit qua genre goed aan in series als 'The Hunger Games' of 'Divergent',  alleen dan van eigen bodem. Voorlopers vertelt het verhaal van Emma, een vijftienjarig meisje wie anders is dan haar klasgenootjes. Ze vangt namelijk andermans gedachten op en kan de pijn die zij doormaken voelen alsof het haarzelf wordt aangedaan.  Op een dag ontmoet de Philana, een meisje net zoals zij. Philana vertelt Emma dat ze weet waar haar vader is en samen vertrekken ze naar een gemeenschap in Zuid-Frankrijk waar Emma niet de enige blijkt te zijn met deze gave. Al snel breekt er echter een crisis uit wanneer iemand verdwijnt en blijkt de gemeenschap meer geheimen verborgen te houden dan ze had gedacht.

Eerlijk toegegeven: dit boek had me niet meteen in zijn greep. Als lezer beland je middenin het verhaal en het gaat allemaal ietwat snel. Emma ontmoet een meisje, gekleed in paars, in het bos en nadat ze vijf minuten gesproken hebben over hun speciale gave en Emma's vader besluit Emma dat het een goed idee is om met deze volstrekte vreemde in de trein te stappen en naar Zuid-Frankrijk af te reizen. Dat komt nogal raar over.

Maar na deze scène word je het verhaal ingezogen. Mirjam Hildebrand heeft alle verhaallijnen goed in elkaar verworven zonder dat het verwarrend wordt. Ook termen als ''Aegis'' zijn makkelijk te onthouden en passen goed binnen het genre. Emma speelt een grote rol wanneer er plotseling iemand van de Aziatische gemeenschap verdwijnt. Waar je als lezer eerst nog denkt: 'Goh, dat is wel erg toevallig,' blijkt later geen sprake van toeval te zijn. Daardoor passen alle stukjes van het verhaal nog beter in elkaar.

Mirjam Hildebrand is in het dagelijks leven psycholoog en ook in 'Voorlopers' is het duidelijk dat haar interesses liggen bij het menselijk brein en het functioneren ervan. De Voorlopers, mensen met een gave zoals die van Emma, zijn mentaal beter geëvolueerd dan wij. De gave heeft grote betrekking tot het brein.

Verder zijn er in het verhaal natuurlijk ook verschillende romances. Deze verhaallijnen zijn niet helemaal volledig uitgewerkt en ik kreeg dan ook niet altijd de indruk wat Emma nu precies wilde, maar ik hoop dat dat te maken heeft met het feit dat dit slechts het eerste deel is van een boekenserie. En aangezien Mirjam Hildebrand een open einde aan Voorlopers heeft gegeven, heb ik goede hoop dat er een vervolg komt.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Voorlopers - Mirjam Hildebrand

Voorlopers

1  2  3  4  5

De vijftienjarige Emma voelt zich 'anders': ze voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Wanneer de mysterieuze Philana haar vertelt dat Emma's vader - die ze al ruim twee jaar niet meer heeft gezien - deel uitmaakt van een groep mensen die zich Voorlopers noemen, besluit Emma met haar mee te reizen... Maar eenmaal in het bergdorp in Frankrijk, waar de Voorlopers zich gevestigd hebben, blijkt haar leven nog gecompliceerder te worden. Is Emma zelf ook een Voorloper? Waarom wil haar vader niet dat ze de Voorlopers helpt? Wat is er met de ouders van Philana gebeurd? En wie probeert haar in de val te lokken?