Recensie: Het Tweede Bestand RECENSIE

Recensie: Het tweede bestand - Arnon Grunberg

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Het Tweede Bestand door Arnon Grunberg is misschien een dun boekje, maar het is geen boekje voor even snel tussendoor.

Voordat je dit boek leest is het handig om eerst Grunberg's boek Het Bestand uit 2014 te lezen om zo een beter beeld te krijgen van het hoofdpersonage, Lilian. Desalniettemin is er geen man overboord wanneer je dit boek niet hebt gelezen, want uit Het Tweede Bestand valt ook genoeg af te leiden.

Het Tweede Bestand gaat over Lilian, een jonge vrouw met een zeer negatief wereldbeeld en geen enkele motivatie om deel te nemen aan de maatschappij: 'De mensen zijn hun eigen ijsberg, ze varen continu tegen zichzelf op, en tegen dieren en minderheden, bewust, met de ogen wijd open.' Ook over zichzelf is ze negatief. Ze wordt ook wel neergezet als 'de vrouw die vroeger Lilian heette', waarmee ze eigenlijk haar eigen identiteit – of, om vanuit Lilian's wereldbeeld te spreken, de identiteit die haar is opgelegd door de patriarchische, conformistische maatschappij – afwijst. Haar negativiteit, naïviteit en haar sociale 'awkwardness' maken haar tot een vrij schrijnend personage.

Halverwege het boek krijg je een beetje meer inzicht in Lilian's denkbeelden. Zo wordt duidelijk dat ze niets heeft met de opvattingen die anderen hebben over liefde en verbondenheid, die 'smerige' liefde zoals ze het zelf noemt. Haar moeder snakt naar liefde en verbondenheid met haar dochter, maar Lilian vind dit maar onzin: 'Waarom mogen kinderen niet onbereikbaar blijven?' Haar moeder's pogingen tot toenadering leiden alleen maar tot vijandschap van Lilian's kant. Lilian is ervan overtuigd dat er na het eind der tijden een nieuwe liefde zal komen: 'niet de smerigheid die jullie liefde hebben genoemd, ware liefde, liefde die niet van deze wereld is.' Lilian vindt deze wereld maar niets. Ze hoopt dat het computervirus Christus een eind zal maken aan de wereld zoals deze nu is, en dat daarna een nieuwe tijd aanbreekt waarin ze de wereld opnieuw vorm kan geven.

Het perspectief dat Grunberg gebruikt is even wennen, in de zin dat het eigenlijk een beetje botst met de inhoud. Het verhaal is geschreven vanuit de derde persoon, waardoor de gebeurtenissen in het verhaal vrij objectief overkomen. Het is voor de lezer echter overduidelijk dat het gaat om de beleving en de gedachtes van het hoofdpersonage. Tegelijkertijd is de botsing tussen het subjectieve en het objectieve juist interessant; het een versterkt het ander.

Al met al vond ik Grunberg's Het Tweede Bestand een intrigerend boek. Het is knap geschreven, en het zet je aan het denken, maar om nou te zeggen dat ik het met plezier heb gelezen, nee, niet echt. Maar aangezien het een dun boekje is, zou ik zeggen: lees en oordeel zelf.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het Tweede Bestand - Arnon Grunberg

Het tweede bestand

1  2  3  4  5

Hoewel Christus, het computervirus dat de wereld onherkenbaar zou veranderen, in alle toonaarden zwijgt, blijft Lillian in het diepste geheim doorwerken aan Christus II, dat de volgende fase van de omwenteling moet inluiden – de fase van de liefde. ‘Wat is liefde anders dan het liefdevolle woord? De begrijpende blik kan iedereen erbij fantaseren als het liefdevolle woord eenmaal is gevallen.’ Op haar zolderkamer wacht Lillian geduldig tot het verkruimelen van de wereld gaat beginnen. Maar er is nog een virus, dat zich in Lillian zelf, de menselijke broedmachine, heeft genesteld. Het noodlot zit in haar buik en zij moet het een wending geven.