Recensie: Een nieuwe wereld RECENSIE

Recensie: Een nieuwe wereld - Sarah Lark

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zijn de Poolse zusjes Helena en Luzyna in een vluchtelingenkamp in Perzië terechtgekomen. De zusjes hebben zware jaren doorgemaakt, waarbij ze vanuit hun vaderland Polen naar Siberië zijn gedeporteerd, waar hun beide ouders zijn overleden. In het Perzische vluchtelingenkamp dient een mooie kans zich aan, want een deel van de kinderen krijgt de mogelijkheid om naar Nieuw-Zeeland te gaan en daar een nieuw leven op te bouwen. Helaas krijgt maar één van de zusjes een visum om naar Nieuw-Zeeland te gaan, waar haar een heel nieuw leven staat te wachten bij de familie McKenzie.

Een nieuwe wereld is geschreven door Sarah Lark, die al meerdere succesvolle romans op haar naam heeft staan, waarbij de Nieuw-Zeelandse schrijfster haar lezers meeneemt naar Australië, de Caraïben of haar eigen thuisland Nieuw-Zeeland. Deze nieuwe roman speelt zich voor een groot deel af in Nieuw-Zeeland, waar de McKenzies wonen die ook al een grote rol speelden in de Kiward Station-serie die Lark eerder schreef.

Sarah Lark neemt je in Een nieuwe wereld mee in het leven van Helena en Luzyna, die een heftige tijd achter de rug hebben in Siberië. Inmiddels zijn de meisjes veilig, maar zijn wel beschadigd door het harde werken, het gebrek aan eten en het verlies van hun ouders. Sinds het overlijden van haar ouders voelt Helena zich erg verantwoordelijk voor haar jongere zusje, omdat ze haar moeder beloofd heeft goed voor Luzyna te zorgen. Luzyna lijkt minder last te hebben van de gebeurtenissen, zij onttrekt zich het liefst van elke verantwoordelijkheid en is het liefst bij haar vriendje Kaspar. Uiteindelijk volg je als lezer de zus die naar Nieuw-Zeeland gaat, haar personage wordt het meest uitgediept, waarbij je wordt meegenomen in haar onzekerheid en angst bij aankomst in het nieuwe land en de tegenslagen die ze daar te verwerken krijgt. Gelukkig krijgt ze ook nieuwe kansen en zit er naast drama ook romantiek in het verhaal. Als lezer ga je met haar meeleven en sluit je haar al snel in je hart.

In Een nieuwe wereld wordt een verhaal uit de Tweede Wereldoorlog vertelt, dat je niet veel terugziet in romans. Het gaat over Oost-Poolse kinderen, die gedeporteerd zijn naar Siberië en via Perzië uiteindelijk in Nieuw-Zeeland terechtkomen. In eerste instantie worden de kinderen opgevangen in het kamp Little Poland, hiervandaan leren ze Nieuw-Zeeland kennen, krijgen ze Engelse les en is het de bedoeling dat ze uiteindelijk helemaal worden opgenomen in de Nieuw-Zeelandse samenleving. Naast dit verhaal uit de geschiedenis, wordt ook de geschiedenis van Nieuw-Zeeland en de Maori's in het verhaal verweven, wat een mooie achtergrond is voor het verhaal.

Een nieuwe wereld is een meeslepende roman met boeiende personages, drama en romantiek afgeschilderd tegen het prachtige landschap van Nieuw-Zeeland. Een ontroerend verhaal over nieuwe kansen, vriendschap en liefde.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Een nieuwe wereld - Sarah Lark

Een nieuwe wereld

1  2  3  4  5

Terwijl de Tweede Wereldoorlog door Europa raast, weten de Poolse zusjes Helena en Luzyna hun land te ontvluchten. Ze horen dat een groep jonge vluchtelingen naar Nieuw-Zeeland mag doorreizen en melden zich aan. Maar dan krijgt slechts één zus een visum...

Aan de andere kant van de wereld komt James McKenzie in opstand tegen zijn ouders: hij wil zich als piloot in Europa inzetten. Maar weet deze jonge waaghals wel waar hij aan begint? Het lot brengt deze drie jonge mensen op elkaars pad - en samen vinden ze hun weg in een onzekere toekomst.