Recensie: Het vorige meisje RECENSIE

Recensie: Het vorige meisje - J.P. Delaney

Wanneer Jane een traumatische gebeurtenis meemaakt is ze toe aan een nieuwe omgeving en een nieuwe start. Na een lange huizenjacht vindt ze het perfecte huis, aan Folgate Street nummer 1. Jane word direct verliefd op het huis en volgt haar hart, hoewel de architect van het huis een lange lijst regels heeft waar Jane zich aan dient te houden. Zo mag ze geen persoonlijke bezittingen meenemen, moet ze de afwas direct doen, mag ze geen kussentjes of accessoires wegzetten en ga zo maar door. Wanneer Jane erachter komt dat de vorige bewoonster, Emma, om het leven is gekomen in het huis, gaat ze op onderzoek uit en komt ze erachter dat ze meer met Emma gemeen heeft dan alleen haar adres…

Het Vorige Meisje is geschreven door J.P. Delaney, pseudoniem van een beroemde Amerikaanse auteur. We maken kennis met Jane die haar intrekt neemt aan Folgate Street 1, een op zijn zachtst gezegd apart huis met al even aparte regels die opgesteld zijn door de eveneens aparte, maar ook woest aantrekkelijke architect Edward.

Jane neemt de eisen op de koop toe, mede omdat ze wel erg gecharmeerd is van de ontwerper ervan.

Dan komt ze erachter dat de vorige bewoonster om het leven is gekomen in het huis en dat ze wel erg op haar lijkt. Ook blijken ze dezelfde smaak in mannen te hebben… Jane gaat op onderzoek uit.

Als lezer heb je inmiddels al kennis gemaakt met de vorige bewoonster, genaamd Emma. Het boek is namelijk opgedeeld in hoofdstukken over Jane (Nu) en Emma (Toen) en dus loop je qua kennis een stuk op Jane voor. J.P Delaney creëert hiermee de sfeer dat je extra met Jane meeleeft. Naast de uiterlijke gelijkenis maken de vrouwen ook dezelfde dingen mee. Eindigen ze dan ook hetzelfde? Deze vraag in combinatie met de korte hoofdstukken die constant wisselen tussen Emma en Jane maakt dat Het Vorige Meisje moeilijk weg te leggen is. Als lezer wil je Jane waarschuwen, maar weet je eigenlijk ook niet waarvoor. Is Jane ook in gevaar en zo ja, waar komt dat gevaar dan vandaan?

Het huis aan Folgate Street heeft hier ook een groot aandeel in. De technische aspecten van het huis geven de bewoonsters eerst een gevoel van veiligheid, maar dit verandert gaandeweg in een beklemmend gevoel. Het huis zorgt voor een claustrofobisch, voyeuristisch sfeertje. Een geladen sfeer. Het Vorige Meisje is met vlagen sexy, met de sexy architect en enkele stomende scenes, maar is qua spanning vooral een psychologische thriller. J. P Delaney weet lange tijd verborgen te houden hoe alles in elkaar steekt en weet de lezer een aantal keer op het verkeerde been te zetten.

Het feit dat deze dames met zoveel overtuiging een huis betrekken met zoveel belachelijke regels vond ik wat ongeloofwaardig, maar de rest van het boek maakt dit zeker goed. Het Vorige Meisje is een heerlijke thriller voor de koude herfstavonden die komen gaan.

Dit was de Chicklit.nl van Het vorige meisje - J.P. Delaney

Het vorige meisje

1  2  3  4  5

Na een verschrikkelijke gebeurtenis is Jane toe aan een nieuwe start, in een nieuwe woning. Een lange zoektocht leidt haar naar een huis in Folgate Street. Ze wordt verliefd op het bijzondere gebouw en is zeer gecharmeerd van de beroemde architect, waardoor ze een aantal vreemde regels op de koop toe neemt: er mogen geen boeken, geen foto's en geen persoonlijke eigendommen worden meegenomen.

Dan hoort Jane van de overwachte dood van de vorige huurster, Emma, die verrassend veel...