Recensie: Het theemeisje van Yunnan RECENSIE

Recensie: Het theemeisje van Yunnan - Lisa See

In de Chinese bergen woont Li-yan met haar familie op traditionele wijze. Zij behoren tot de Akha-stam die thee verbouwd. Als er op een dag een man in het dorp komt geeft hij Li-yan een kans om een leven buiten haar stam op te bouwen en ze maakt de overstap naar de moderne wereld. Een geheel nieuwe wereld voor haar waar ze wel even aan moet wennen. Wanneer ze zwanger raakt, slaat haar leven op hol. Ze besluit het kindje te laten adopteren en vertrekt hiervoor naar de grote stad. Wanneer ze jaren later haar leven op orde heeft, begint ze een zoektocht naar haar afgestaande dochter.

Het theemeisje van Yunnan is een ontroerende roman over een meisje die haar vertrouwde omgeving verlaat en een stap zet naar een wereld waar haar stam zich bewust al eeuwen buiten houdt. Schrijfster Lisa See heeft zelf een Chinese achtergrond en je merkt dat ze zich goed in de Chinese cultuur en de Akha-stam verdiept. Ze gaat in op de geschiedenis van China, waar het grote verschil tussen de rijken en armen naar voren komt. Ze heeft het boek opgedeeld in meerdere delen van haar leven. Later in het boek lees je ook over het leven van haar dochter.

Naast dat het boek er van buiten prachtig uitziet, heeft het vanbinnen ook veel inhoud. Het begint bij Lin-yan tewijl ze leeft met haar stam en vooral haar dag doorbrengt met het plukken van theebladeren en de kunst van genezing leert van haar moeder. Het is moeilijk te beseffen dat het begin van het boek zich afspeelt in 1988, want als leest over welke gewoontes ze hebben zou je denken dat het eeuwen terug is. Lisa See heeft op een grappige manier het moeilijke Chinese namen probleem opgelost, door haar broers bijvoorbeeld broer 1, 2 en 3 te noemen. Li-yan heeft de moed de tradities te verbreken en verlaat haar stam. Je leest over haar strijd om dit te doen en je leeft je enorm in in haar personage. Eenmaal in de bewoonde wereld zit ze vol van ontzet, wanneer ze voor het eerst in aanmerking komt met elektriciteit, auto's en een normale douche. Ondanks dat dit voor ons heel normaal is, voelt het bijna alsof je zelf nog nooit de lichtschakelaar hebt aangeraakt.

Dit was de recensie van Chicklit.nl van Het theemeisje van Yunnan - Lisa See

Het theemeisje van Yunnan

1  2  3  4  5

Li-yan woont met haar familie in de afgelegen Chinese bergen van Yunnan. Hun levens zijn al generaties lang afgestemd op tradities en het verbouwen van thee. Op een dag verschijnt er een vreemdeling in het dorp. Zijn komst is de eerste onverbiddelijke stap op weg naar het moderne leven. Li-yan gaat voor hem werken. Wanneer ze zwanger raakt, vertrekt ze naar de grote stad en besluit haar baby te laten adopteren.