Recensie: De Medici RECENSIE

Recensie: De Medici - Matteo Strukul

De Medici is het eerste deel van een trilogie die vertelt over de machtigste familie in Italië in de vijftiende eeuw. Wanneer Giovanni De Medici, het hoofd van de familie, overlijdt, nemen zijn zoons, Cosimo en Lorenzo, de familiezaken over.  De Medici is een invloedrijke familie in bankzaken, architectuur, kunst en politiek in Florence en omgeving. Al  snel komen de broers er achter dat er overal vijanden op de loer liggen. Lorenzo denkt dat zijn vader is vergiftigd en gaat op onderzoek uit. Al snel komen beide broers in een web van intriges, verraad en machtsspelletjes terecht terwijl de machtigste families van Italië strijden om hun aanzien en land.

Matteo Strukul is een Italiaanse schrijver die zich al eerder waagde aan een historische trilogie, The Docters. Tijdens het lezen van De Medici wordt duidelijk dat Matteo Strukul enorm veel research gedaan moet hebben om alle feiten juist te krijgen. En dit heeft hij treffend voor elkaar gekregen waardoor de Italiaanse pers het boek dan ook jubelend heeft ontvangen. Inmiddels heeft Strukul de filmrechten verkocht (het boek zou als een serie verfilmd worden) en wordt De Medici in ruim twintig verschillende landen vertaald en uitgegeven.

De kaft van het boek trekt zeker de aandacht voor fans van historische romans (én Italië). Een foto van de Santa Maria Del Fiore in Florence in prachtige kleuren prijkt op de voorkant en de flap kan uitgevouwen worden voor een groter exemplaar van de afbeelding. Deze kathedraal komt regelmatig terug in het verhaal waardoor het een treffende kaft is die het boek ondersteund.

De Medici is geen lekker-weg-lees-roman. Al direct bij het eerste hoofdstuk word je ondergedompeld in een wereld vol namen, verbanden en historische feiten. Als lezer moet je erbij blijven, soms even terugbladeren en vooral je concentratie erbij houden om de lijn in het verhaal te begrijpen. Hier en daar hebben personages dezelfde voornaam wat het verwarrend maakt, al heeft Matteo Strukul de namen van historische personages natuurlijk niet zelf verzonnen, haalt het de vaart wat uit het verhaal.

Het boek spant over een tijdspanne van zo'n 25 jaar, waarin je steeds een sprong van een half jaar of langer maakt. Er gebeurt in die jaren ontzettend veel en als lezer word je meegenomen in de spannende tijden die de familie doormaakt; overlijden van geliefdes, veldslagen om de macht en politieke spelletjes met de vijand. Er is in het verhaal vooral oog voor de broers De Medici, maar ook voor hun echtgenotes, de kinderen en Piccarda de Medici, de moeder. Het nadeel van de grotere tijdspanne is dat Matteo Strukul weinig ruimte krijgt om de diepte in te gaan, waardoor alle gebeurtenissen wat aan de oppervlakte blijven.

Doordat Matteo Strukul wel de ruimte heeft genomen om feiten met fictie te mengen is de tweede verhaallijn door die het boek loopt, die van huurling Schwatz en zijn gevaarlijke liefde Laura Ricci, die het samen op De Medici's hebben voorzien, ontstaat er een toegankelijker deel van het boek. Doordat er beetje bij beetje meer wordt onthuld uit hun verleden, komen de gezworen vijanden van de broers De Medici tot leven en zijn met tijd en wijlen haast sympathiek te noemen.

Strukul heeft met De Medici een verhaal afgeleverd wat naar meer smaakt. De omschrijvingen van de omgeving en de gebouwen maken dat je je daadwerkelijk in het vijftiende-eeuwse Italië waant. De Medici is een historisch correcte, interessante en tot de verbeelding sprekende roman. Niet aan te raden als je even iets tussendoor wil lezen, maar voor alle fans van series als The Tudors of Reign is het zeker eentje die niet in de kast kan ontbreken. We zijn al nieuwsgierig naar de volgende delen...

Dit was de Chicklit.nl recensie van De Medici - Matteo Strukul

Medici 1 - De medici

1  2  3  4  5

Florence, 1429. Giovanni de’ Medici heeft van het familiebedrijf een van de machtigste banken van de wereld gemaakt. Als hij op mysterieuze wijze om het leven komt, moeten zijn zoons Cosimo en Lorenzo alles op alles zetten om hun vijanden te slim af te zijn en hun bloedverwanten te beschermen.

Cosimo de’ Medici wordt na de dood van zijn vader hoofd van de machtige Florentijnse familie. Zijn grote liefdes zijn kunst en architectuur, maar nu rust de verantwoordelijkheid van het hele Medici-imperium op zijn schouders. Bovendien vermoedt zijn broer Lorenzo dat hun vader is vergiftigd door een van hun vele vijanden.

Dagelijks worden de broers geconfronteerd met moord, verraad en dodelijke machtsspelletjes, niet alleen door hun grootste vijanden, maar ook door beeldschone vrouwen met een dubbele agenda… Wanhopig proberen ze de moordenaar van hun vader te vinden en daarmee de familie-eer te redden, maar weten ze lang genoeg in leven te blijven?