Recensie: Het patroon RECENSIE

Recensie: Het patroon - Wessel de Valk

Osman Fissler, wijnhandelaar, denkt zijn vrouw en dochter na 14 jaar terug te zien in een ruit in een shopping mall in Bangkok. Op hetzelfde moment ziet Zoë Brosen een klasgenoot van zijn dochter Kirsten, die rond dezelfde periode is verdwenen. Het is de start van een fascinerende zoektocht die zich afspeelt in zes verschillende landen. Wat hebben deze twee gebeurtenissen met elkaar te maken? Wat is de waarheid?

Het Patroon is los te lezen van het eerste boek Bestemming van Wessel de Valk, ondanks dat het een vervolg betreft.

Wat direct opvalt in Het Patroon zijn de SF-achtige elementen, deze zijn zo dominant aanwezig dat het boek niet alleen onder het thrillergenre valt. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, wat prettig leest. De verhaallijnen zijn uit verschillende perspectieven vertelt. Vanaf het begin wordt je meegenomen in de mysterieuze sfeer van het boek en wekt daarmee de interesse, ook als je niet veel met het SF- genre hebt. In Het Patroon is een grote groep mensen die zich ongezien kunnen verplaatsen naar een andere ruimte of tijd, deze worden Reizigers genoemd. De vrouw en dochter van Osman Fissler blijken ook Reizigers te zijn, maar op het moment van de verdwijning is er iets misgegaan en zijn ze in een non-lokale ruimte terecht gekomen. In deze ruimte blijkt het moeilijk om weer terug te keren naar het heden. Doordat de personages jammer genoeg niet verder worden uitgediept, weet je niet wat de beweegredenen van ze zijn bij de gebeurtenissen die plaatsvinden. Niet alle losse eindjes in het verhaal worden opgelost, wat ook precies de bedoeling is van Wessel de Valk. Dit boek zal namelijk niet het laatste zijn in deze reeks, zoals blijkt aan het eind van het boek.

Het patroon is geen gemakkelijk te volgen verhaal. Je wordt goed aan het denken gezet, maar het verhaal zit wel gecompliceerd in elkaar. Je raakt vaak de draad kwijt door de verschillende gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen. Ook gebruikt Wessel de Valk in dit boek nogal eens moeilijke woorden voor alledaagse dingen, wat geen meerwaarde geeft aan het verhaal. De spanning wordt daarentegen goed opgevoerd, er zijn interessante personages, wat weer maakt dat je het boek niet weg wil leggen.

Dit boek is een echte SF-thriller, dus als je een fervent liefhebber van literaire thrillers bent, dan is dit een boek wat je aan je voorbij kan laten gaan als je het ziet liggen in de boekhandel.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het Patroon - Wessel de Valk

Het patroon

1  2  3  4  5

De wijnhandelaar Osman Fissler denkt zijn verdwenen familie, na vijftien jaar, terug te zien in de immense shopping mall 'Mah Boon Krong' in Bangkok. Het weerzien is kort en mysterieus en Fissler blijft vol vragen achter. De gebeurtenis staat niet op zichzelf. Ook Shaun Doran, een klasgenoot van zijn dochter Kirsten, blijkt rond dezelfde periode in rook te zijn opgegaan.
    Het is de start van een fascinerende, mysterieuze zoektocht die zich afspeelt in zes landen. Al snel blijkt dat het heden en verleden niet alleen ondoorzichtig samenhangen, maar ook meerdere versies kennen. Wat is de waarheid? Wie is degene die hij zegt te zijn daadwerkelijk? Welke werkelijkheid is de echte?