Recensie: Verraad RECENSIE

Recensie: Verraad - Wouter Helders

In Verraad wordt de Vlaamse oorlogsverslaggeefster Sofie Lafleur op verrassende wijze betrokken in een aantal zaken waarin haar ex Chris Hurkman een niet al te frisse rol speelt. Tijdens een werkopdracht leert ze sergeant David Morgenstern kennen en als beiden door een reeks aanslagen met de dood worden bedreigd besluiten ze samen te werken om dit mysterie op te lossen.

Het verhaal van Verraad zit goed in elkaar. Alle verhaallijnen zijn goed te volgen en passen uiteindelijk als puzzelstukjes in elkaar. Er zitten verschillende verrassende wendingen in wat de spanning goed op peil houdt. Steeds als je als lezer denkt bij het einde te zijn qua spanningsopbouw en dat vanaf nu alles wel goed zal gaan gebeurd er iets onverwachts waardoor je weer op het puntje van je stoel zit. Enerzijds is dit een voordeel door de spanning die dit oplevert en de lezer dus geboeid blijft. Anderzijds geeft het een beetje het gevoel alsof het losstaande gebeurtenissen zijn die achter elkaar geplakt zijn. Alsof er zoveel toegiften worden gegeven dat het bijna gaat vervelen. Bijna, want de gebeurtenissen zijn uiteindelijk te spannend om tot verveling te leiden.

De schrijfwijze van Wouter Helders is erg toegankelijk en maakt Verraad gemakkelijk leesbaar. Dit ondanks de vele informatie die soms wordt gegeven wat risico geeft dat de lezer door de bomen het bos niet meer ziet. Hij beschrijft zijn personages goed en maakt ze menselijk en makkelijk om mee mee te leven. Zelfs de 'slechteriken' in dit verhaal hebben hun menselijke aspecten. Zoals George Santana die ondanks alle corrupte zaken waarmee hij bezig is vooral het beste wil voor zijn gezin. Ook complimenten hoe Helders de verhalen van Sofie Lafleur en David Morgenstern zowel los van elkaar weet te beschrijven als ze op cruciale punten weet te laten kruisen.

Verraad is de tweede thriller van militair journalist Wouter Helders en een vervolgverhaal op zijn debuut Machtsstrijd. Deze is veelgeprezen en heeft gezorgd voor hoge verwachtingen voor Verraad. Deze heeft hij zeker waargemaakt. Verraad is goed los te lezen van Machtsstrijd maar als je graag beide boeken wilt lezen is het voor het spanningseffect wel belangrijk eerst Machtsstrijd te lezen. Voor de leesbaarheid van Verraad als losstaand boek moet hij namelijk de nodige achtergrondinformatie geven over de voorgeschiedenis van Sofie Lafleur en Chris Hurkman.

Alles bij elkaar is Verraad zeker een aanrader voor de thriller liefhebber. De combinatie van een goedgeschreven verhaal en veel spannende gebeurtenissen staat garant voor uren leesplezier.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Verraad - Wouter Helders

Verraad

1  2  3  4  5

De Vlaamse Sofie Lafleur werkt als oorlogsverslaggeefster in Mali als ze sergeant David Morgenstern, een Nederlandse commando, ontmoet. Een mortieraanval op de basis van de Nederlandse troepen die ze ternauwernood overleven, brengt hen dichter bij elkaar. Sofie is pas net terug in België als David tijdens een aanslag op een patrouille levensgevaarlijk gewond raakt.

Een paar dagen later ontvangt Sofie een raadselachtige foto van een anonieme afzender. Een van de mannen die erop staat herkent ze onmiddellijk: Chris Hurkman, de CEO van Hurkman & De Graaff, een door schandalen geplaagd Nederlands mijnbouwbedrijf waarmee ze nog een appeltje te schillen heeft.

Gedreven door het verlangen wraak te nemen op de man die haar twee jaar eerder heeft verraden, besluit Sofie in de zaak te duiken. Ze komt er snel achter dat iets niet klopt. Als David kort daarna uit het niets contact met haar opneemt, omdat hij een van zijn omgekomen collega's denkt herkend te hebben op straat en haar hulp inroept, komen ze samen een levensgevaarlijke samenzwering op het spoor.

In het Caribisch gebied komt het tot een uitbarsting en de hoofdrolspelers in het complot beginnen als dominosteentjes om te vallen. Sofie en David hebben geen andere keuze dan te vechten voor hun leven.