Recensie: Het boek voor meisjes met lef RECENSIE

Recensie: Het boek voor meisjes met lef - Caroline Paul

In Het boek voor meisjes met lef schrijft de avontuurlijke brandweervrouwe Caroline Paul over een aantal spannende ervaringen. Het boek voor meisjes met lef is specifiek gericht op jonge vrouwen, wie zij stimuleert om hun grenzen op te zoeken en er dan overheen te gaan. Je moet jezelf uitdagen, dan pas krijg je een leven vol opwinding, zelfvertrouwen en plezier. Het boek staat vol met haar ervaringen, to-do lijstjes, tips, quotes en korte stukjes over bekende heldinnen. Hoe laat je als vrouw jouw afdruk op de wereld achter? Het is een belangrijk onderwerp, dingen durven, en het is goed dat daar nu dit boek over bestaat.

Caroline Paul is erg avontuurlijk en durft veel verschillende enge dingen. Zo heeft ze de Golden Gate Bridge in San Francisco beklommen, doorstond ze woeste stormen op een ijsberg en zocht ze in diepe zeeën naar lijken. Deze ervaringen weet ze overtuigend te vertellen: het leest snel door en is ook boeiend. Op haar schrijfstijl is niets aan te merken. Ook jonge meisjes zullen de verhalen erg goed kunnen volgen.

Het boek voor meisjes met lef staat vol tips voor jonge vrouwen. Ze moeten hun grenzen verleggen en vooral niet bang zijn, maar gewoon durven. Dat is de belangrijkste les die ze meekrijgen: er zitten best goede lessen in dit boek, maar het gaat soms wel heel ver. Sommige dingen die in dit boek worden gevraagd, zijn gewoon echt te dom om te gaan doen. Zo wilde Caroline een wereldrecord verbreken: 20 kilometer kruipen, maar zonder voorbereiding. Naast dat sommige dingen gewoon dom zijn, zijn er ook een hoop dingen erg gevaarlijk. Soms moet je niet naar angst luisteren, dat klopt, maar die angst is er wel met een reden! Sommige dingen zijn levensgevaarlijk, en jonge meiden zijn nogal beïnvloedbaar. Avontuur wordt nogal geromantiseerd. Natuurlijk is het goed als jonge meiden (en jongens!) meer buiten gaan spelen en hun grenzen verleggen. Sommige dingen, zoals buiten met de ogen dicht lopen of 's nachts met een zaklamp scubadiven, gaan nogal ver. Als dit humoristisch bedoeld is, vraag ik me af of iedereen dit kan begrijpen.

De opzet van het boek is leuk: de illustraties zijn tof en passen precies bij de sfeer van het boek. Dit maakt het ook geschikter voor jongere meiden. Daarnaast is het leuk dat het interactief is en meiden echt kunnen nadenken over wat ze willen. Er zitten mooie quotes in, zoals "Geef nooit op, want dat is precies de plaats en het moment waarop het tij zal keren.". Ook staan er handige tips in, zoals een grote droom opbreken in een aantal kleinere stukjes en dan stap voor stap toch een groter doel kunnen bereiken. Een checklist voor het plakken van een band is ook handig.

Het boek voor meisjes met lef door Caroline Paul is een leuk boek over een goed onderwerp. De opzet is goed, maar de verhalen passen niet echt bij de lessen die ze de lezers probeert te leren. De verhalen zijn roekeloos en gevaarlijk: je moet je grenzen over, maar dit kan ook te ver gaan.

Het boek voor meisjes met lef

1  2  3  4  5

Deskundigen roepen al jaren dat kinderen meer buiten moeten spelen en dat ouders hen niet zo moeten betuttelen. Caroline Paul richt zich in dit boek specifiek tot jonge vrouwen. Zij stimuleert hen om grenzen op te zoeken en er dan, met beleid, overheen te gaan. 'Jezelf uitdagen is essentieel voor een leven vol opwinding, zelfvertrouwen en plezier,' stelt Paul in haar voorwoord. In dit boek laat ze zien hoe je het leven stoer tegemoet kunt treden aan de hand van leuke illustraties, ervarings-avonturen en moderne heldinnen, onder wie het Nederlandse zeilmeisje Laura Dekker.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Ziel van as en bloed - Jennifer L. Armentrout

• Op het allerlaatste moment - Claire Keegan