Recensie: Pijn - Mel Wallis de Vries RECENSIE

Recensie: Pijn - Mel Wallis de Vries

Het boek Pijn, geschreven door Mel Wallis de Vries gaat over Mandy. Mandy zit op de middelbare school en heeft het thuis erg moeilijk. Bij haar moeder is namelijk alvleesklierkanker vastgesteld en ze moet meerdere operaties ondergaan om het weg te laten halen. Ondertussen is er in een Amsterdam ook een moordenaar actief die het heeft voorzien op meisjes van ongeveer 16 jaar. De dader vermoordt de meisjes niet alleen, hij zet hun laatste momenten ook nog op sociale media zoals Snapchat zodat de hele wereld mee kan kijken...

Mel Wallis de Vries heeft al meerdere succesvolle jeugdboeken geschreven en verscheidene keren ook de Prijs van de Jonge Jury gewonnen met haar boeken. Ook Pijn is weer een erg goed boek van deze schrijfster. Het verhaal begint meteen spannend, waardoor het direct je aandacht te pakken heeft. "De dag dat ik doodging was zo normaal dat het bijna een grap leek." Deze jeugdthriller begint door deze zin meteen razend spannend.

De personages in het verhaal zijn allemaal goed uitgewerkt. Zo heeft Mandy een vast vriendinnengroepje én leert ze in het ziekenhuis onverwacht ook nog een leuke jongen kennen. Mel Wallis de Vries weet alle karakters op een goede manier uit te werken, waardoor ze erg driedimensionaal worden. Vooral de hoofdpersoon Mandy komt echt tot leven. Als lezer leef je ontzettend met haar mee. Ze is namelijk ontzettend bang dat ze haar moeder zal verliezen aan die verschrikkelijke ziekte en dat grijpt je bij de keel. Het kan namelijk iedereen overkomen.

Bijzonder aan het boek is dat er in totaal vijf afbeeldingen te zien zijn gedurende het boek. Dit zijn afbeeldingen van de meisjes waar de dader het op heeft voorzien. Door deze afbeeldingen toe te voegen aan het verhaal geeft het het boek een extra dimensie mee en komen de slachtoffers nog meer tot leven. Ze hebben niet alleen maar een naam, maar ook een gezicht. Een goede toevoeging aan het verhaal naar mijn mening!

Het verhaal heeft daarnaast continue een goede dosis spanning dat opbouwt naar een zenuwslopende climax. Echter na de climax is het verhaal ook vrijwel meteen afgelopen en dat laat toch een onverzadigd gevoel bij de lezer achter. Als lezer ben je zo meegezogen in het verhaal, dat het eind eigenlijk heel plotselings komt terwijl je nog wel een aantal vragen hebt. Ook zijn er een paar dingen niet helemaal goed uitgewerkt, waardoor je toch wel kleine plotholes in het verhaal hebt. Jammer. Met een paar pagina's meer had de schrijfster dit net wat meer kunnen uitwerken, waardoor alles wat beter op zijn plaats zou vallen.

Desalniettemin is Pijn zeker een goede jeugdthriller geworden. Het verhaal heeft voldoende spanning om de aandacht van de lezer goed te blijven vasthouden.

Recensie: Pijn - Mel Wallis de Vries

Pijn

1  2  3  4  5

Pijn is de nieuwste jeugdthriller van de succesvolle schrijfster en vijfvoudig winnares van de Prijs van de Jonge Jury, Mel Wallis de Vries.

Op een prachtige, warme nazomeravond wordt het levenloze lichaam van een meisje gevonden. De dader heeft haar laatste minuten op Snapchat gedeeld. Het is het gesprek van de dag. Zeker als ze niet het enige meisje blijkt te zijn...
    Vijf meisjes die elkaar niet kennen. Eén dader die de politie te slim af is. En iedereen kan meekijken. Niemand is perfect, maar wat als de hele wereld dat ineens te zien krijgt?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton