Recensie: Uncommon Type RECENSIE

Recensie: Uncommon Type; some stories - Tom Hanks

Tom Hanks Uncommon Type; some stories is een verzameling korte verhalen geschreven door de welbekende acteur Tom Hanks. 17 verhalen, die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben, willekeurig wat betreft jaar; plaats en situatie. Het boek is in het Engels, maar heel prettig om te lezen.

Het openingsverhaal vertelt over een liefdesrelatie die ontstaat tussen twee beste vrienden. Eigenlijk puur gebaseerd op seks, wordt het vooral voor de man meer dan dat, maar het put hem letterlijk en figuurlijk uit. Een veteraan uit de Tweede Wereld oorlog heeft nu een mooi gezin, maar tijdens Kerst 1953 ontmoet hij een oude strijdmaat die moeite heeft met het leven van alledag. Ook Virgil heeft nog steeds fysieke en emotionele littekens vanuit de oorlog en de ontmoeting met Bud zet hem stevig aan het denken. Het leven van B-acteur Rory komt in een stroomversnelling door de kennismaking en samenwerking met A-actrice Willa. Ineens is ook Rory een ster, maar tijdens een groot feest in Parijs komt bij Rory toch het besef, dat het leven meer inhoudt dan vluchtige faam. Tiener Kirk ontdekt dat zijn vader vreemd gaat, maar zal niets laten blijken van zijn schokkende ontdekking. De gescheiden Bette verhuist met haar kinderen naar Greene Street en komt wederom terecht in het kennismaken met de nieuwe buren en ongewenste avances afwijzen van mannen die eveneens gescheiden zijn en haar nog wel zien zitten. Het lijken situaties uit het typisch Amerikaanse leven, burgerlijk en kansen grijpen waar die zich voordoen, maar wat is de prijs die men ervoor moet betalen?

En zo zijn er meer verrassende verhalen. Het enige wat wel geregeld terug komt zijn de personages uit het eerste verhaal, zoals in het verhaal over de vier vrienden die naar de maan gaan: Alan Bean plus four. Maar ook de verhalen over hen hebben op zich niets met elkaar te maken, behalve dat je deze personages herkent aan hun namen en zo wat meer inzicht krijgt in hun levens. Tussendoor komen de krantencolumns van Hank Fiset, een journalist van de oude stempel met een aparte kijk op de moderne wereld.

Wat verder opvalt aan het boek zijn de foto's vóór ieder verhaal van een typemachine. Geen computer, maar echt een ouderwetse typemachine. Door de foto's opmerkzaam gemaakt, besef je dan ook al gauw, dat in ieder verhaal een typemachine voorkomt. Soms expliciet, doordat de typemachine het verhaal in gang zet of soms op de achtergrond, zoals het feit dat ouderwetse Hank Fiset zijn stukken op een typemachine schrijft. Soms alleen maar genoemd als een soort item, dat toevallig in het verhaal voorkomt. De typemachine lijkt symbool te staan voor een verhaal dat geschreven en verteld moet worden. Een bepaalde vastigheid, in de moderne vluchtige wereld van nu.

Alle personen in de verhalen zijn 'gevallen apart'. Het lijken op het eerste gezicht doodgewone situaties waarin zij verkeren, maar onderhuids speelt zoveel meer. Tom Hanks brengt dit op een geweldige manier naar boven. Hij schrijft zoals hij ook acteert. Degelijk, robuust maar met veel humor. Hij lijkt op die typemachine, die staat voor vakmanschap. Een degelijk apparaat dat letters op papier zet, maar het is de manier waarop die letters een verhaal vormen die het hem doet. Zo is het bij Tom Hanks ook. Een ongelofelijk goede acteur, degelijk betrouwbaar, maar de manier waarop hij acteert en dus ook schrijft brengen heel veel emoties naar boven. Bij het ene verhaal moet je lachen, bij het andere verhaal ben je diep geroerd. Veel is ook herkenbaar en zet je aan het denken.

Tom Hanks schrijfstijl is speels, toegankelijk en modern. Hij houdt ook niet steeds de keurige proza in alineastijl aan. Hij gooit alles door elkaar. App-stijl, e-mails, krantencolumns, gesprekken, zelfs een filmscript met camera aanwijzingen en al. Geen oubollig woordgebruik, maar vlot, modern en losjes. Dat maakt het juist leuk om te lezen. Je hebt het boek ook zo uit! En dan laat het een behoorlijke indruk op je achter. De verhalen zijn leuk, indrukwekkend, emotioneel en ze hebben allemaal een onverwachte twist.

Tom Hanks schrijft al columns in bekende dagbladen en tijdschriften. Uncommon Type is de eerste fictie novel die hij schreef. Hij heeft duidelijk plezier gehad in het schrijven van dit boek. Uncommon Type is een ongewoon leuk boek en een echte aanrader!

Uncommon Type

Tom Hanks

24 oktober 2017

ISBN 9781524711313
    Uitgever Knopf

Knopf

1  2  3  4  5

A collection of seventeen wonderful short stories showing that two-time Oscar winner Tom Hanks is as talented a writer as he is an actor.

A hectic, funny sexual affair between two best friends. A World War II veteran dealing with his emotional and physical scars. A second-rate actor plunged into sudden stardom and a whirlwind press junket. A small-town newspaper columnist with old-fashioned views of the modern world. A woman adjusting to life in a new neighborhood after her divorce. Four friends going to the moon and back in a rocket ship constructed in the backyard. A teenage surfer stumbling into his father's secret life.

These are just some of the people and situations that Tom Hanks explores in his first work of fiction, a collection of stories that dissects, with great affection, humour, and insight, the human condition and all its foibles. The stories are linked by one thing: in each of them, a typewriter plays a part, sometimes minor, sometimes central. To many, typewriters represent a level of craftsmanship, beauty and individuality that is harder and harder to find in the modern world. In his stories, Mr Hanks gracefully reaches that typewriter-worthy level.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit