Recensie: Een Amerikaanse oorlog RECENSIE

Recensie: Een Amerikaanse oorlog - Omar El Akkad

Een afgrijselijke oorlog

'Ik ben van wat men de Miraculeuze Generatie noemt: zij die geboren zijn tussen het begin van de Tweede Amerikaanse Burgeroorlog in 2074 en het einde ervan in 2095.'

In Een Amerikaanse oorlog van Omar El Akkad kijkt de lezer mee met de Amerikaanse Benjamin. Hij vertelt het verhaal van zijn tante, Sarat. El Akkad verkiest in deze roman het pad van de verschrikkingen. Op zeer natuurgetrouwe wijze geeft hij weer hoe Amerika haar eigen ondergang tegemoet ging in een oorlog die nog moet volgen.

Benjamin heeft bijna zijn hele loopbaan gewijd aan de bloederige oorlog in Amerika. Nu hij bijna stervende is, is het tijd om het verhaal op te tekenen: "Dit is geen verhaal over oorlog. Dit verhaal gaat over verwoesting."

Als verteller keert hij terug naar het jaar 2075 en beschrijft hij het leven van zijn tante, Sarat Chestnut. Sarat woont met haar tweelingzus Dana en broertje Simon in het zuiden wanneer er een oorlog uitbreekt tussen Noord en Zuid. Als de vader van de familie overlijdt, moet Sarat met haar broer, zus en moeder vluchten. Ze komen terecht in vluchtelingenkamp Patience. Daar sluit Sarat vriendschap met Marcus Exum en krijgt ze les van Gaines. Hij vertelt haar over het rebellenleven en nodigt haar uit deel te nemen aan de strijd tegen het noorden. Sarat twijfelt in eerste instantie, maar dat verandert wanneer er een bloederige aanval plaatsvindt in het vluchtelingenkamp. Sarat verliest haar moeder en zusje en laat het er niet bij zitten: "Ik wil ze vermoorden."

El Akkad bouwt het verhaal in Een Amerikaanse oorlog zorgvuldig en zeer gestructureerd op waardoor het wegleest als een avonturenroman. Sarats leven wordt verdeeld in diverse periodes die alle zich richten op een gebied waar Sarat zich destijds bevond. Tegelijkertijd beschrijven de periodes alle een cruciaal punt in Sarats leven, waarbij de spanning beetje bij beetje toeneemt: "En daardoor rijst bij mij nu het vermoeden, Sarat, dat jij misschien wel een van die speciale mensen bent. Laat me je daarom vertellen wat ik doe. Ik zoek speciale mensen, mensen die, als ze de kans en de benodigde hulpmiddelen krijgen, bereid zijn op te staan tegen de vijand namens hen die dat niet kunnen. Ik zoek mensen die daartoe bereid zijn, ook al weten ze dat ze er een hoge prijs voor zullen betalen, dat het hun misschien zelfs het leven kan kosten.'"

Sarats verhaal wordt onderbroken met prachtige verslagen, interviews en fragmenten over de oorlog die gepubliceerd werden in de tijd van de oorlog. Dit zorgt er naast een gevarieerd verhaal voor dat de oorlog, ondanks het feit dat het zich in de toekomst afspeelt, akelig realistisch lijkt. Daarnaast schept het rust in het roerige leven van Sarat. Het geeft de lezer de kans te reflecteren en alles te laten bezinken.

Ook het jasje waarin het verhaal is gegoten is werkelijk geslaagd. Prachtige vormen van beeldspraak sieren het begin van het verhaal en later overheerst een snedige kant. Naarmate het verhaal vordert wordt Sarat strijdlustiger en dat is terug te zien in het verhaal: wreedheden komen meer naar voren en het directe taalgebruik wordt prominenter. Op die manier trekt El Akkad de lezer beetje bij beetje verder het verhaal in, om hem vervolgens deelgenoot van de oorlog te maken.

Enig minpunt aan het verhaal lijkt zich te vinden in de hoeveelheid gebeurtenissen die opgedragen wordt. Doordat El Akkad zoveel verschillende dingen in het verhaal naar voren wil halen, worden sommige dingen – zoals de periode waarin Sarat gevangen zit – onderbelicht. Gedurende het verhaal lijkt dit niet op te vallen. Wanneer je het boek, na een prachtige ontknoping, echter dichtslaat, blijft er een knaag in de maag achter. Wellicht had de honger gestild kunnen worden door nét juist aandacht te schenken aan de missende delen. Het had Een Amerikaanse oorlog net het beetje extra gegeven.

Recensie: Een Amerikaanse oorlog - Omar El Akkad

Een Amerikaanse oorlog

1  2  3  4  5

Louisiana, 2074. Sarat Chestnut is pas zes als de Tweede Amerikaanse Burgeroorlog uitbreekt in Amerika. Fossiele brandstoffen zijn verboden, Louisiana staat half onder water, en overal breken ziektes uit en zoemen stuurloze drones rond. Als haar vader wordt vermoord, gaan Sarat en haar familie gedwongen een vluchtelingenkamp in. Hier groeit Sarat op. Van een eigenzinnig kind verandert ze in een jong meisje vol woede. En dan ontmoet ze een mysterieuze man, die haar geschiedenislessen begint te geven. De gevolgen zijn niet te overzien.