Recensie: Luchtpiraten RECENSIE

Recensie: Luchtpiraten - Dan Walker

Zoya werd als baby te vondeling gelegd bij een weeshuis. Daarna groeide ze op als kleine onruststoker, maar gelukkig ziet de baas van het weeshuis veel door de vingers. Dan gebeurt er iets verschrikkelijks en belandt Zoya op een piratenschip. Hier komt ze midden in de wereld van zeepiraten en luchtpiraten en komt ze achter steeds meer geheimen. En wat als Zoya belangrijker is dan ze zelf denkt?

De tiener Zoya in ondeugend en brutaal en voor niets en niemand bang. Schrijver Dan Walker weet haar personage heel duidelijk neer te zetten en na de eerste bladzijdes heeft ze al een plekje in je hart gestolen. Wanneer ze op het schip van de zeepiraten belandt komt ze erachter dat niet alle piraten slecht zijn. Kapitein Vaspine steelt van de rijken en geeft aan de armen. Een hoog Robin Hood gehalte. Bij alle vrienden en vijanden die Zoya maakt, wordt goed op hun karakter ingegaan.

Je zit meteen in het boek. Walker weet je direct je aandacht te trekken en daarna kan je Luchtpiraten niet meer wegleggen. Het is luchtig, maar toch vol spanning. De personages komen meteen goed naar voren en je leeft meteen met ze mee. Op het moment dat de luchtschepen in beeld komen en Zoya wordt ontvoerd, stijgt de spanning in het verhaal naar de hoogte. Er komen piraten, zwaardgevechten en schatten, de echte piratenwereld, waar je helemaal in wordt gesleurd. Dit gedeelte van het boek is wel echt actiegericht en daar moet je dan ook wel van houden. Verder in het boek wordt ook meer ingegaan in op het verleden van Zoya, die ook altijd een mysterie rond de dood van haar ouders heeft gehad. Het is fijn dat het hier niet alleen bij de actie blijft, maar ook verder op het verhaal en de personages wordt ingegaan.

Het is leuk dat het niet een gewoon boek is over piraten zoals we ze kennen, maar luchtpiraten, met vliegende schepen. Dit geeft het boek net die twist om hierin uniek te zijn. Naast dit element is het verhaal niet heel origineel, maar dit zal de meeste tieners niet storen. Ookal heeft Luchtpiraten een flink aantal bladzijdes, de grote letters en gebrek aan moeilijke termen zullen ervoor zorgen jeugdigen ervan kunnen genieten. Door de beeldende schrijfstijl van Walker lijkt het of de wereld echt bestaat en zijn fantasie tot leven komt.

Luchtpiraten is zeer geschikt voor liefhebbers van piraten, die graag kennis willen maken met luchtpiraten. Het is een tienerboek vol spanning, dat makkelijk weg leest. Het tweede boek van deze serie heeft Walker al geschreven, nu maar hopen dat hij snel in de Nederlandse boekhandel ligt.

Recensie: Luchtpiraten - Dan Walker

Luchtpiraten

1  2  3  4  5

Zoya Delarose wordt door luchtpiraten 'gestolen' uit het weeshuis waar ze woont. Tussen de wolken aan boord van het luchtschip The Dragonfly ontdekt Zoya een wereld van meteorietstormen, zwaardgevechten, nachtelijke overvallen, drijvende eilanden en de lang verloren schat waar iedereen op uit is. Met een levensgevaarlijke vijand op de loer vindt Zoya de kracht om haar angsten onder ogen te zien en vindt ze letterlijk de sleutel van haar lot.